glasfiberkanadensare, underhåll

Hej,
Min kanadensare har blivit lite skrovlig och dålig i lacken, varför jag skall slipa den och lägga på ny 2-komponentsfärg. På vissa utsatta ställen har den naggats lite av upp/neddragning vid sjökanterna.
Är det slipning + glasfiberspackel som gäller på dessa ställen, eller finns det andra tips ?

Hälsn /Andreas
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gelcoat

Hej,
Har stor erfarenhet av gelcoat. Måla inte en gelcoatbåt 1. gelcoat är mycket mer beständig mot repor och misshandel. 2. färg har en benägenhet att lossna blåsor od.
Alltså gör enligt inlägget ovan.
MVH
 
Glasfiberreparationer

Point 65 i all ära, men några som har ännu
bättre koll på hur man reparerar glasfiberskrov
är båtbranschen. Ett bibliotek med självakning bör ha minst en bok om underhåll av fritidsbåtar.
Kan vara bättre att kolla där om du verkligen överväger att måla om hela skrovet.
 
Alldeles för jobbigt!

Det är stört omöjligt att få lagningarna "osynliga" genom att bara spackla själva skadorna. Jag har försökt att snygga upp en hel kanot med gelcoat. Att få tillbaka den ursprungliga glansen innebär **hemskt** mycket polerande. Jag skulle nog nöja mig med att laga skador där gelcoaten är borta så att laminatet ligger oskyddat, och sen låta kanoten behålla sina minnen från tidigare turer. De flesta skador brukar ju ändå finnas under vattenlinjen och de syns inte när kanoten är i sitt rätta element!

Per
 
I nödfall

Om kanoten är mycket skadad, med håligheter och avskavningar, tycker jag att du skall spackla alla skador och slipa hela skrovet till det är helt slätt.
Och därefter sprutlackera hela skrovet med topcoat blandat med aceton, till lämplig viscositet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips