Fötterna sliter på laminatet i botten av sittbrunnen, bästa förstärkningen?

Uppföljning

Hej, här kommer en återkoppling.
Jag visade slitaget på kanotcentrum göteborg som var trevliga och ansåg att det var ett garantiärende. Jag har lämnat in kajakten och de lagade den i butik enligt rekomendationer från tillverkaren tahe marine, och skötte ärendet snabbt. De lade på ett lager med vax löst i xylen styren och då lösningsmedlet dunstat får man kvar ett vaxyta. Länkar till produkten
http://www.fibreglassdirect.co.uk/docs/Paraffin_Wax_Data_Sheet.pdf

Jag hoppas att det blir bra men är väl lite skeptiskt till att ett lager vax ska hålla i längden, personligen hade jag trott att topcoat eller 2-komp polyurethan hade varit mer rejält men jag får lita på att de som jobbar med det här kan det bättre än mig. Dessutom fick jag en flaska med vaxet utan kostnad att applicera ifall det befintliga lagret slits ner.
Hälsningar
Per
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej, här kommer en återkoppling.
Jag visade slitaget på kanotcentrum göteborg som var trevliga och ansåg att det var ett garantiärende. ...De lade på ett lager med vax...Jag hoppas att det blir bra men är väl lite skeptiskt till att ett lager vax ska hålla i längden, personligen hade jag trott att topcoat eller 2-komp polyurethan hade varit mer rejält men jag får lita på att de som jobbar med det här kan det bättre än mig. Dessutom fick jag en flaska med vaxet utan kostnad att applicera ifall det befintliga lagret slits ner.
Hälsningar
Per

Håller med om att det låter som en fusklagning och läser man databladet så är ju produkten avsedd att användas för att försegla plast under härdning. Att sätta vax eller andra feta material på exponerad fibermatris torde ju också vara ett effektivt sätt att förstöra möjligheterna för att någonsin kunna laga problemet ordentligt. Tror jag, men jag kan ju ha fel. Skulle vara intressant att höra en TAHE-representant uttala sig. Mats som säljer TAHE i Stockholm brukar ibland svara i trådar här på forumet.
 
visst det finns slitstark vax också men jag håller med att det låter mer som en fusklagning. och att du fick med en extra flaska vax visa ju bara på misstron på hållbarheten av de själva.
 
Wax är en väldigt vanlig tillsats i Polyester resins. Tex Topcoat, miljöpolyestrar m.m

http://www.fiberglasssupply.com/pdf/polyester/32737.pdf

Waxet har till uppgift att ge en torr yta (Tack free) Detta wax har givetvis ingenting som helst gemensamt med vanlig bilvax eller liknade produkter. Utan den waxbaserade produkt som nämns i texten är en specialprodukt som har till uppgift att kemiskt reagera med laminatets ytskickt för att få till en hårdare yta.

Alternativet hade varit att måla med topcoat men det är förstås betydligt kladdigare.

En annan fördel med att behandla ytan är att man får en hård yta som är lätt att täcka med någon typ av skyddstejp.

Hans Friedel
 
Wax är en väldigt vanlig tillsats i Polyester resins. Tex Topcoat, miljöpolyestrar m.m

http://www.fiberglasssupply.com/pdf/polyester/32737.pdf

Waxet har till uppgift att ge en torr yta (Tack free) Detta wax har givetvis ingenting som helst gemensamt med vanlig bilvax eller liknade produkter. Utan den waxbaserade produkt som nämns i texten är en specialprodukt som har till uppgift att kemiskt reagera med laminatets ytskickt för att få till en hårdare yta.

Alternativet hade varit att måla med topcoat men det är förstås betydligt kladdigare.

En annan fördel med att behandla ytan är att man får en hård yta som är lätt att täcka med någon typ av skyddstejp.

Hans Friedel

Tack för en förklaring av hur det fungera det var lugnande att höra. Går det att lägga en international perfection 2-komponents PU lack ovanpå, lack tilltalar mig mer än tejp och jag lägger hellre ett lager för mycket än för lite. Eller är det stor risk att lacken släpper?
/Per
 
Wax är en väldigt vanlig tillsats i Polyester resins. Tex Topcoat, miljöpolyestrar m.m

http://www.fiberglasssupply.com/pdf/polyester/32737.pdf

Waxet har till uppgift att ge en torr yta (Tack free) Detta wax har givetvis ingenting som helst gemensamt med vanlig bilvax eller liknade produkter. Utan den waxbaserade produkt som nämns i texten är en specialprodukt som har till uppgift att kemiskt reagera med laminatets ytskickt för att få till en hårdare yta.

Alternativet hade varit att måla med topcoat men det är förstås betydligt kladdigare.

En annan fördel med att behandla ytan är att man får en hård yta som är lätt att täcka med någon typ av skyddstejp.

Hans Friedel

Hans: Utveckla det tack.

Om det överhuvud taget är ett vax så har det väl det gemensamt med bilvax att det är en ester av en alkohol och en fettsyra, för det är ju definitionen av ett vax.

Ett vax får sina egenskaper av alkoholen och fettsyran som används för att skapa det. Vaxer kan vara mer eller mindre fettlösliga respektive vattenlösliga. Ett fett vax ger en vattenavstötande yta t.ex. på bilen. Ett mindre fett och mer vattenlösligt vax kan användas t.ex. för att hålla håret på plats men torde göra en kort karriär som ytfinish i en kajak.

Vad det aktuella vaxet egentligen är avsett för förstår jag, det var ju det jag skrev ovan och det är det som produktdatabladet anger. Frågan är varför man applicerar det på ett redan uthärdat och därefter mekaniskt skadat komposit där fibermaterialet bryter fram, det är ju en helt annan användning. Vaxer är inte polymera material, de skapar inga kovalenta bindningar i sig själv och löses därför upp förr eller senare. Frågan är då vad vatteninträngning gör med kajakgolvet.
 
Tack för en förklaring av hur det fungera det var lugnande att höra. Går det att lägga en international perfection 2-komponents PU lack ovanpå, lack tilltalar mig mer än tejp och jag lägger hellre ett lager för mycket än för lite. Eller är det stor risk att lacken släpper?
/Per

Meka inte för mycket med båten sätt dit lite skyddstejp om du känner för det. Kör man barfota är det faktiskt helt OK. Skulle du få för dig att sälja båten kan du enkelt ta bort tejpen och den är i original skick igen

Hans Friedel
 
Den här tråden börjar kanske bli lite tjatig men tänkte bara berätta att jag har åtgärdat problemet själv.

Att lägga på vax gjorde kajaken kladdig och det är möjligt att den minskade friktionen gav ett skydd för slitage men jag ville ha något bättre. Dessutom gjorde den vaxade ytan det omöjligt att fästa någon form av skyddstejp.

Så här gjorde jag:
Jag tvättade bort vaxet med lacknafta och xylen. Sen våtslipade jag mycket lätt botten och rengjorde en sista gång med t-röd. Först tänkte jag vacuumlaminera men det var ganska trångt att jobba inne i sittbrunnen och jag skulle måste välja ett mindre område att laminera om jag ska få plats att tejpa för vacuum runt om. Jag ville inte ha någon skarv i botten.
Jag glasade därför 160g glasfiber väv direkt på och blötte väven direkt på plats med en pensel skrapa och mohairroller. Det var lite svårt att få väven att ligga emot då det är en konvex yta, då man sträcker väven får man luft i botten, då man inte täcker får man bubblor. Det gjorde att jag fick några luftblåsor i laminatet, tipps på hur man undviker det vore bra för framtida arbeten? Under härdning av epoxy hade jag peelply på ner-tyngd av sandsäckar för att pressa ut överskott av epoxy. Då allt hade härdat lade jag en 2-komponents fernissa av polyuretan som jag saltade lite på för att få lite struktur för att undvika en hal yta.
(På bild tre är det vattendroppar i kajaken)

Har använt kajaken mycket i sommar och rolltränat med skor utan minsta antydan till slitage i botten. Polyester verkar vara ett väldigt mycket ömtåligare material än polyuretan eller epoxy. Jag är nöjd med metoden och kan rekommendera den till andra som har samma problem. En lösningen på bubblorna had dock varit bra. Man kanske kan vänta någon timma till epoxyn blir klibbig och rolla lite i det skedet.
Vill tacka www.boardcorner.se där jag köpte materialet för bra service och råd med epoxy arbetet.


Per
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    64.3 KB · Visningar: 474
  • 2.jpg
    2.jpg
    57.2 KB · Visningar: 652
  • 3.jpg
    3.jpg
    180.7 KB · Visningar: 515

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips