Glaciärglasögon

Julbo Vermont finns även som polariserande (cat.3).
Nu gällde ju förvisso TS fråga fotokromatiska glasögon, ursäkta att jag inte svarar på frågan...
Jag har både polariserande och fotokromatiska glasögon, dock inga med båda funktionerna (har tittat men inte hittat någon modell som funkar för mig). Använder oftast polariserande, suveränt vid exempelvis vad då man ser ner i vattnet mycket bättre men även vid bilkörning och till vardags. Upplever inte att de fotokromatiska fyller någon riktig funktion för mig (blir det för mörkt/mulet tar jag hellre av glasögonen)
 

Bilagor

  • Vermont.jpg
    Vermont.jpg
    26.6 KB · Visningar: 344
Fotokromatiska behöver man i trafiken inte i snö och havslandskap.

Glaciärglasögon har näs och sidoskydd, jag hittade ett par billiga i en säljkvarn och fick min optiker att sätta i slipade linser som bakats i mörkaste färgen 2x samt har slitbeläggning utanpå, givetvis nacksnöre och plastklädda överallt så att man slipper bar metall, ridskalmar.
Bild titta på min bild.

go tur
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Fotokromatiska

Fotokromatiska behöver man i trafiken inte i snö och havslandskap.

Glaciärglasögon har näs och sidoskydd, jag hittade ett par billiga i en säljkvarn och fick min optiker att sätta i slipade linser som bakats i mörkaste färgen 2x samt har slitbeläggning utanpå, givetvis nacksnöre och plastklädda överallt så att man slipper bar metall, ridskalmar.
Bild titta på min bild.

go tur

Vill nog säga imot dig. I bilen funkar inte det fotokromatiska eller går ned på lägsta nivån.
 
Vill nog säga imot dig. I bilen funkar inte det fotokromatiska eller går ned på lägsta nivån.

Jag tror ni båda har rätt men i trafkien betyder inte nödvändigtvis i bil. I bilar kan man dessutom ha olika genomsläppliga framrutor, så det som funkar i en bil funkar inte lika i en annan bil.

Synsam räknar här med att UVljuset (som styr hur ljusa/mörka glasen ska bli) inte tllräckligt kommer genom en bilruta:
https://www.synsam.se/guide/sportglasögon/polariserande-och-fotokromatiska-glas
men jag tror som sagt det beror på vilket rutglas man har.

Här pratar akvarieintresserade om UVljsuets dämning coh säger:
"UVA är knappast nån anledning till att inte ha skyddglas, något förenklat så kan man säga att vanligt fönsterglas släpper igenom 90% av UVA och blockerar 90% av UVB. "
https://saltvattensguiden.se/topic/18664-dämpning-av-ljuset-när-man-har-skyddsglas/

Så här säger en en solfilmssäljare
https://www.solfilmsgruppen.se/sv/produkter/solskyddsfilm/uv-skyddsfilm/

Vet inte om det är UV-A, -B eller -C som styr fotokromatiska glasögon.

/Patrik, fortfarande glad för Juhlbo explorer men de blir aldrig riktigt ljusa, då får man ta av glasögonen
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips