Goggles med lät utbytbar lins?

Jag vet inte om det är jag som är i skottlinjen, men jag menar inte att du ska googla, bara kontakta t ex Sportoptik ( eller Sledstore) för att själv beskriva vad du letar efter. Det är ju butiker med fokus på den typen av utbud du letar, dvs skidglasögon med lite mer funktion än bara det vanligaste. De vet mer om ett ev. aktuellt utbud än jag i alla fall.
 
Jag vet inte om det är jag som är i skottlinjen, men jag menar inte att du ska googla, bara kontakta t ex Sportoptik ( eller Sledstore) för att själv beskriva vad du letar efter. Det är ju butiker med fokus på den typen av utbud du letar, dvs skidglasögon med lite mer funktion än bara det vanligaste. De vet mer om ett ev. aktuellt utbud än jag i alla fall.

Skottlinjen är nog lite att ta i, men att fråga i en butik ger ju bara svar på vad just de säljer och vad de vill sälja. Att fråga användare här ger en mer netural bild - här finns användare utan ekonomiska incitament att dela sina erfarnehter, såväl bra som dåliga, det är en av forums styrkor och ofta därför jag frågar om tips och svarar/delar egna erfarnheter.
Butiker har ju incitament att sälja saker ur egna sortimenter och därmed inte lika neutrala.

Har kollat sledstore (som har ett märke raven men olika modeller med olika glas) och sportoptik, men generellt svårt att filtrera ut de med utbytbar lins.

/Patrik
 
Har ett par Giro sen typ 8 år med magnetlins. Zeiss som gör glasen så bra grejer. Nöjd! Men har bara använt dom vid utförsåkning.
Får plats med vanliga brillor under men då glipar det lite. Ev kan man få slipade glas.
När jag köpte dom fick man med mörka linser och ett par kontrast. Och ett bra fodral med plats för själva glasögonen och en separat ficka för det extra glaset.
https://www.giro.com/p/contact-snow-goggles/350030000700000032.html
 
Har ett par Giro sen typ 8 år med magnetlins. Zeiss som gör glasen så bra grejer. Nöjd! Men har bara använt dom vid utförsåkning.
Får plats med vanliga brillor under men då glipar det lite. Ev kan man få slipade glas.
När jag köpte dom fick man med mörka linser och ett par kontrast. Och ett bra fodral med plats för själva glasögonen och en separat ficka för det extra glaset.
https://www.giro.com/p/contact-snow-goggles/350030000700000032.html

Vilken kontrastlins har du och hur bra funkar den i molnigt och flatljus?
De erbjuder ju 11 olika linser och tänkte att jag ska klara mig med två eller möjligen 3.
Det är mest det jag vill ha bra lins för, att göra en mörk lins för soliga dagar klarar de flesta men bra kontraslins brukar vara svårare...

/Patrik
 
Jag tror dom ändat namnen lite sen jag skaffade dom. Känner inte igen namnen och det står inget på själva linserna som det verkar göra numera. Jag köpte de när de lanserades. Men skulle säga att det ser ut att vara Vivid ember eller möjgligtvis infrared och vivid onyx. Ser nu att man kan få slipade insatser här. Det vore ju nåt! Vet inte om det går att få själva linserna slipade.
Men funktionen i flatljus vet jag inte riktigt. Sorry! Har inte så mycket att jämföra med då jag köpte dom när jag tog upp utförsåkningen igen efter 15 års uppehåll. Har inte haft några andra sen dess.
Själva fastsättningen funkar bra. Typ sex magneter eller nåt sånt gör att glaset sitter på bra. Ändå lätt att ta av även med handskar på för att putsa/byta glas.
 
Senast ändrad:
Har haft oakley flight deck prizm i 5 år nu och är väldigt nöjd. Det är stor skillnad på dem och billigare varianter, speciellt i förhållanden med begränsat ljus. Jag har de blå(för soliga dagar) och de bruna(för dåliga förhållanden) extralinserna.
 
Såg i reklam att juhlbo nu släppt ett par fotokromtiska skidglasögon/googles som ändrar sig från 0-4 (reactive high contrast) någon som kan säga hur de funkar i flatljus resp strålande sol från blå himmel?
Eller är det en freeridefråga också? :)


/Patrik
 
Såg i reklam att juhlbo nu släppt ett par fotokromtiska skidglasögon/googles som ändrar sig från 0-4 (reactive high contrast) någon som kan säga hur de funkar i flatljus resp strålande sol från blå himmel?
Eller är det en freeridefråga också? :)


/Patrik
De går verkligen från helt klara vilket är fantastiskt på kvällsåkningen eller topptur med pannlampa till full spegelglas för de soligaste dagarna. Jag kan uppleva att just 0-4:an är lite mörk när det är väldigt mycket flatljus och tycker nog att deras 1-3 fungerar bättre just i våra skandinaviska krävande förhållanden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Bästa goggles-glas för flatljus/dimma 2014? Skidor allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.