Goggles med lät utbytbar lins?

Kör idag med två olika par goggles: ett par juhlbo fotokromatiska (zebralins 2-4) för soliga dagar och ett annat par oakley med gul lins för flatljus, snöfall och annat låg-kontrastväder.

Skulle önska att ha en ram med olika glas som är lätta att byta. Har sett goggles med magnetfästen och det ser ju ut att vara lätt att byta men såg inte märket på dessa.

Sitter glasen bra med bara magnetfäste?

Ventilerar dessa bra så man slipper imma om det är fuktigt?

Vilka mäkren har detta och vilka linser har de att erbjuda?

Solglas är nog det mindre problemet (kan tänka mig att skippa fotokromatiska) men vill ha riktigt bra kontrastglas och ett annat mörkare solglas.

Några tips?

/Patrik
 
Översikt https://www.freeride.se/prylar/skidglasogon/ ingen egen erfarenhet. Jag är närsynt glasögonbärare och ofta klarar jag mig bra med fotokromatiska vanliga glasögon med sidolappar som jag gjort själv. Jag åker enbart med telemarkutrustning.

Dessa glasögon som jag har på mig på bilden nedan använder jag även vid t ex kajakpaddling.

Thure

Screenshot_20230223-073216.png
 
Senast ändrad:
Översikt https://www.freeride.se/prylar/skidglasogon/ ingen egen erfarenhet. Jag är närsynt glasögonbärare och ofta klarar jag mig bra med fotokromatiska vanliga glasögon med sidolappar som jag gjort själv. Jag åker enbart med telemarkutrustning.

Dessa glasögon som jag har på mig på bilden nedan använder jag även vid t ex kajakpaddling.

Thure

Visa bilaga 40832


Jag antog nästan att jag skulle bli hänvisad till freeride. Dock skulle jag inte klara kylan med vanliga glasögon, inte ens med egna tilllägg/ombyggnad till gammaldags hedeliga glaciärglasögon med skinnlappar. Jag vill ha hyfsat store goggles så att jag med buff alternativt ballaclava exponerar minmalt med hud för väder och vind.

Jag forskar vidare på freeride, om ingen annan svarar här.

Jag har funderat på inserts i goggles men kör hitills vidare med kontaktlinser, då jag är rädd för imma då det blir många olika lager med linser med inserts i goggles.

/Patrik
 
Håller med om att "goggles" är värdefulla i kyla och blåst. Några olika varianter av vanliga glasögon är för min del en mera mångsidig lösning i nästan alla sammanhang. Jag har själv inget behov av flera utbytbara linser på skidglasögon, favoriten är röd/orangetonad lins för att öka kontrasten i jämnvit miljö.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag tittade vidare på freeride-länken som listade många goggles men tyvärr inte enkelt att sortera ut de som har magnetfästa linser, eller missade jag någon filter-funktion?

Ser fram emot fler tips på goggles med lättbytta linser, måste inte vara magnet, men ska vara lätt att byta.

/Patrik, som denna veckan åkt skidor i stark vind i både solsken och snöfall och därför växlat goggles
 
För ca 10 år sedan fick jag några varianter av Adidas glasögon med flera olika glas att välja på. Har hållit bra och det är snabbt att bara snäppa loss och fast när man byter mellan olika glas (plast i olika färg).
De har även insatser för slipade korrigeringar, vilket jag skaffade till ett par då jag är en aning närsynt/astigmatisk och det ger lite bättre skärpa på längre håll.

Insatsen fixade Sportoptik på Kungsgatan i Stockholm. De finns där fortfarande och utbudet av olika glasögon (inte bara Adidas) är stort. Jag har ingen koll men man kan säkert kontakta dem och få rekommendationer om olika alternativ för ditt önskemål antar jag, de har ju en hemsida.
 
För ca 10 år sedan fick jag några varianter av Adidas glasögon med flera olika glas att välja på. Har hållit bra och det är snabbt att bara snäppa loss och fast när man byter mellan olika glas (plast i olika färg).
De har även insatser för slipade korrigeringar, vilket jag skaffade till ett par då jag är en aning närsynt/astigmatisk och det ger lite bättre skärpa på längre håll.

Insatsen fixade Sportoptik på Kungsgatan i Stockholm. De finns där fortfarande och utbudet av olika glasögon (inte bara Adidas) är stort. Jag har ingen koll men man kan säkert kontakta dem och få rekommendationer om olika alternativ för ditt önskemål antar jag, de har ju en hemsida.

Men pratar inte du om "vanliga solsportglasögon"?

Jag söker goggles = skidglasögon utan skalmar men en stor lins och gummiband bakom nacken, om det var otydligt.

Så skidglasögon med lätt utbytbara linser??

/Patrik
 
Sorry, jag är för gammalmodig, ser att man i goggles även kallar glaset för lins.

För mig är linser något som är slipat, eller korrigerar synen.
Det som normalt sitter i dykmasker och skidglasögon är för mig "glas", liksom det som man ser igenom i vanliga solglasögon.
Skulle jag tala med en optiker om linser så skulle jag nog tro att det i första hand är sådana man stoppar in i ögat, men jag inser nu att jag inte hänger med.:)

Men välsorterade butiker borde väl ha koll på utbudet och om det finns något lämpligt.
 
Sorry, jag är för gammalmodig, ser att man i goggles även kallar glaset för lins.

För mig är linser något som är slipat, eller korrigerar synen.
Det som normalt sitter i dykmasker och skidglasögon är för mig "glas", liksom det som man ser igenom i vanliga solglasögon.
Skulle jag tala med en optiker om linser så skulle jag nog tro att det i första hand är sådana man stoppar in i ögat, men jag inser nu att jag inte hänger med.:)

Men välsorterade butiker borde väl ha koll på utbudet och om det finns något lämpligt.

Det man tittar genom ("linsen"/"glaset") i skidglasögon är vanligen inte behandlat för att korrigera synfel men behandlat för att ändra ljusgenomsläppet - så det är väl upp till var och en att definiera hur mycket behandling som krävs för att en glas-/plastskiva ska övergå till att bli en lins.

Wikipedia tycker att lins ska bryta ljus och därmed borde inte vanliga skidglas kallas linser

Jag frågar ju här för att jag inte har någon välsorterad butik i närheten och har funnit det svårgooglat, svårt att få fram endast den med utbytbara glas/linser.
Att få svar i forum "sök själv" tycker jag är kontraproduktivt . Frågar man i forum så önskar man svar, inte hänvisning till att söka själv.

/Patrik
 
;)
Svenska Akademiens ordlista
goggl·es [gåg´els] substantiv i plural• ⟨ngt åld.⟩ stora hornbågade glasögon

Jag har också sökt efter ett bra ord på svenska för skid-goggles så man kan särskilja "vanliga solglasögon med bågar och två glas" från de med mjuk ram, inga hårda bågar, brett gummiband och ett stort glas (även om glaset är plast).

Några tips?

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Bästa goggles-glas för flatljus/dimma 2014? Skidor allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.