Gissa position

Jo, jag minns att du skrev om Gungarriehppi och paternostersjöar här på Utsidan några år sedan, men hittade inte den texten nu. Nästa bild, vad heter sjön?
IMG_7414.JPG

Gissar vi följer tidigare bildgåtas någorlunda position. Om så är fallet tror jag sjön är Bajip Gorzzijavri. Knatade runt i området för några år sedan även om jag inte minns ifall jag var precis där vid denna sjö.

Jo, jag minns att du skrev om Gungarriehppi och paternostersjöar här på Utsidan några år sedan, men hittade inte den texten nu.
Ja, Gungarområdet är inte vidare besökt. Snällt av dig att minnas att jag nämnt det i ett blogginlägg jag skrev här 17 år sedan. Lite av ett kåseri mer är någon djupdykning.

Länk här: https://www.utsidan.se/blogs/terraincognita/index.htm?date=2008-11-01

OK.Tillbaks till trådens gåta om ovannämnda sjö med snö i kanterna.

Gissar vi följer tidigare bildgåtas någorlunda position. Om så är fallet tror jag sjön är Bajip Gorzzijavri. Knatade runt i området för några år sedan även om jag inte minns ifall jag var precis där vid denna sjö.
Bajip Gorzzijavri är helt rätt. Vi var där i augusti, kom från Norge och fick runda hela sjön för det var mycket vatten i Gorzzijohka, fortsatte till Alesjaurestugorna. Bilden är från här:

Nästa bild var så god!

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Man får ett känsla, man tvekar - kollar kartan, är inte helt säkert än men där finns ju bara en namngiven dalgång där man tänkar.
Så fram med egna bilder
P1570394.JPG
Så, ja man kan väl satsa på
Čoalmmivággi
På leden mellan Unna Allakas och Alesjaure (som finns nere i dalgången)

Henning

Ja norr om Ritsem.
Men nu var det inte vad jag tänkte som ledtråd, så här kommar liten information till.
Närmaste markerade vandringsled är mindre än en mil borta, men därifrån ser man toppen inte.
Men där finns en led en bit längre bort från fotoplatsen där man ser toppen ur en annan vinkel men även där ser man att det är inte bara en topp.

Henning

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.