Gissa position

1743002971846.png

Vilken glaciär är det som rinner till glaciärsjön däruppe, alternativt vad heter jokken som börjar nedanför.

Jag skulle vilja hävda att vi ser Måskoesvaajja, Måskoesjohke och sjön 1196, medan glaciärsjön som Måskonåiveglaciären kalvar i ligger utanför bild till vänster om den branta klipphöjden. Jag tror dock inte att den glaciären matar sjön vi faktiskt ser i bilden.

Jag skulle vilja hävda att vi ser Måskoesvaajja, Måskoesjohke och sjön 1196, medan glaciärsjön som Måskonåiveglaciären kalvar i ligger utanför bild till vänster om den branta klipphöjden. Jag tror dock inte att den glaciären matar sjön vi faktiskt ser i bilden.
Helt rätt! Du har dessutom mer rätt än jag, det är sjön 1196 vi ser, inte sjön bredvid jag tänkte på.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Hmm Knepig. Vild gissning. Lill-vissjön? Om det mot förmodan rätt tjärn så bilden då tagen i Oviksfjällen

Närmare än förra gissningen och leden här är inte heller särskilt välfrekventerad jämfört med de större turiststråken, men det är inte rätt område och tjärnen ifråga är mindre än Lill-Visjön.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips