Gissa position

Var är denna bild tagen ?

Bilagor

• 20230830_142219.jpg
    20230830_142219.jpg
    7.2 MB · Visningar: 143
Det skulle kunna vara Björntoppen som sticker upp ovanför Årjep Rijvatjåhkká, fotat över Jurunvagge, du står typ på Máddåjvve?

Helt rätt ! Står ca 1 km NV om Máddájvve och blickar in mot norska gränsfjäll.Var här 1976, ett år efter invigningen av Silvervägen. Kärt återseende 2023. Din tur.

Fint område, najs att bara lämna kliva ur bilen och vara direkt på kalfjället.
Jamen då kör vi, var står vi, vad ser vi?

Bilagor

• gissa-position-250326-0001.jpg
    gissa-position-250326-0001.jpg
    588.3 KB · Visningar: 115

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag skulle vilja hävda att vi ser Måskoesvaajja, Måskoesjohke och sjön 1196, medan glaciärsjön som Måskonåiveglaciären kalvar i ligger utanför bild till vänster om den branta klipphöjden. Jag tror dock inte att den glaciären matar sjön vi faktiskt ser i bilden.

Jag skulle vilja hävda att vi ser Måskoesvaajja, Måskoesjohke och sjön 1196, medan glaciärsjön som Måskonåiveglaciären kalvar i ligger utanför bild till vänster om den branta klipphöjden. Jag tror dock inte att den glaciären matar sjön vi faktiskt ser i bilden.
Helt rätt! Du har dessutom mer rätt än jag, det är sjön 1196 vi ser, inte sjön bredvid jag tänkte på.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.