Gissa position

Ja se där! Och här är min polarull - det kan vara samma vattendrag lite högre upp eller det strax västerut.

20230812_144820.jpg

Här kommer ny bild att gissa på eller känna igen. Även denna bild föreställer en detalj - ett videparti - som skulle kunna vara PRECIS var som helst, men jag upplevde just den här passagen på kanske 50-100 meter som väldigt unik. Fler som gått här måste ha tänkt samma och fotat...? Det är lite svårt att förmedla på bild, men stammarna är grova som mina armar nertill. Samtidigt var det ganska luftigt här och där och inga svårigheter att ta sig fram. Var är det?

Gisssa.jpg

Lite svår kanske, men indikationer finns ju i bakgrunden, och för den som känner till platsen väl kan det vara igenkännbart.

Här är en bild åt andra hållet.

Notera roten (övervuxna stammen..?) på stigen. Grov som på en tall! Hela passagen var sådär. Undrar hur gamla de här snåren är egentligen! Ganska unikt, tyckte jag, som ändå kämpat mig igenom en hel del snår på de olika sidorna av Rapadalen. Detta är alltså inte där. ;)

Gissssa.jpg

Lite svår kanske, men indikationer finns ju i bakgrunden, och för den som känner till platsen väl kan det vara igenkännbart.

Här är en bild åt andra hållet.

Notera roten (övervuxna stammen..?) på stigen. Grov som på en tall! Hela passagen var sådär. Undrar hur gamla de här snåren är egentligen! Ganska unikt, tyckte jag, som ändå kämpat mig igenom en hel del snår på de olika sidorna av Rapadalen. Detta är alltså inte där. ;)

Visa bilaga 45209
Nu har jag inte varit bland snåren i rapadalen såsom du, men när jag gick igenom basstavagge i somras så började turen där, i Öster, med snår som jag mestadels skrattade mig igenom för jag tyckte de var så absurda. och det fanns också ett vattenfall på ungefär samma plats som snåren har jag för mig. Så jag gissar att bilden är tagen i östra delen av Basstavagge.

Ohh vad kul. Och det känns lite roligt att höra att videt där var utöver det vanliga storleksmässigt även med Sarekmått. Jag är nyfiken på att veta ifall det finns ännu tjockare och högre någonstans... Jag vill dit i så fall.

Nå. Vart är denna bilden tagen?

Bilagor

• Bild 2DSC05034.jpg
    16.3 MB · Visningar: 155
Ohh vad kul. Och det känns lite roligt att höra att videt där var utöver det vanliga storleksmässigt även med Sarekmått. Jag är nyfiken på att veta ifall det finns ännu tjockare och högre någonstans... Jag vill dit i så fall.

Nå. Vart är denna bilden tagen?

Har inte varit i ovanstående vidje i Sarek men vidjet ovanför samebyn i Alesjaure (dvs upp mot dalen) är något utöver det vanliga.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!
Det finns både högre och tätare vide i västra och nordvästra Rapadalen och i Sarvesvagge. Men just så himla många jättegrova stammar och urgamla, kraftiga rötter på ett och samma ställe, ihop med ändå rätt mycket gångar in emellan, det tyckte jag var väldigt unikt. Det var rejäl labyrint på något ställe, men aldrig så man inte alls kunde ta sig fram.
När du säger "skratta sig igenom för de var absurda" - så kände jag lite högre upp i Basstavagge där stigen mest hela tiden envisades med att gå precis på kanten till stup eller stenbranter ner mot jokken. :)
Mycket fin och varierad dalgång!

Vild chansning på nästa bild: Någonstans i Jämtlandsfjällen - bara för att det finns den sortens kullar i terrängen på sina ställen, t ex runt Helags, Ljungdalsfjällen och säkert på en massa andra ställen också. :)

Det finns både högre och tätare vide i västra och nordvästra Rapadalen och i Sarvesvagge. Men just så himla många jättegrova stammar och urgamla, kraftiga rötter på ett och samma ställe, ihop med ändå rätt mycket gångar in emellan, det tyckte jag var väldigt unikt. Det var rejäl labyrint på något ställe, men aldrig så man inte alls kunde ta sig fram.
När du säger "skratta sig igenom för de var absurda" - så kände jag lite högre upp i Basstavagge där stigen mest hela tiden envisades med att gå precis på kanten till stup eller stenbranter ner mot jokken. :)
Mycket fin och varierad dalgång!

Vild chansning på nästa bild: Någonstans i Jämtlandsfjällen - bara för att det finns den sortens kullar i terrängen på sina ställen, t ex runt Helags, Ljungdalsfjällen och säkert på en massa andra ställen också. :)
Haha. Jo jag tyckte också likadant om stigen när den gick vid jokken. Vid vårfloden kanske den inte ens syns?

Då måste jag besöka sarvesvagge nästa gång jag är i Sarek :)

Helt riktigt. Bilden är tagen i jämtland. Dock inte vid någon av de platser du nämner, men du har såklart rätt i att terrängen är väldigt lik. En ny bild, från samma plats men i annan fotoriktning.

Bilagor

• Bild 4DSC05049.jpg
    18.9 MB · Visningar: 176
Senast ändrad:
Haha. Jo jag tyckte också likadant om stigen när den gick vid jokken. Vid vårfloden kanske den inte ens syns?

Då måste jag besöka sarvesvagge nästa gång jag är i Sarek :)

Helt riktigt. Bilden är tagen i jämtland. Dock inte vid någon av de platser du nämner, men du har såklart rätt i att terrängen är väldigt lik. En ny bild, från samma plats men i annan fotoriktning.
Om jag titttar på bilder av oviksfjällen är det väldigt lik!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.