Gissa position

Ni är sanslöst skickliga båda två, NiklasLP och Utmark333. Men sjön Raksjauratje får jag ingen träff på när jag söker på kartan. Kanske någon accent blivit bortglömd? Jag vill gärna leta rätt på alla platser som vi gissar på för att lära mig mer. Det brukar gå bra om stavningen är exakt eller om man får veta var på ett ungefär vi befinner oss.

Den här sjön kan jag inte heller placera, men vi är högt uppe, förslagsvis kring 1200 meter?

Tack Per! Jag är inte så skicklig, mest tur och lite envishet. Men jag brukar bli väldigt imponerad när jag kikar på tråden över kunskaperna som finns här. Här finns sjön: https://sv.wikipedia.org/wiki/Raksjauratje
Som så ofta finns alternativa stavningar, med eller utan accenter.
Sjön på min bild ligger högt men inte riktigt så högt som 1200 möh.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Tack Niklas, med tre accenter får jag nu träff på minkarta.lantmateriet.se. Och pinsamt för mig, jag passerade här i somras men reagerade ändå inte. Få se om någon hittar din nya sjö!

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
Det var en lite förvånande utsikt i förra gåtan tycker jag.

Var har vi hamnat här då?
tttttttttttttttttyyyyyyyyy.jpg

Jag funderar om det skulle kunna vara en bit söder om Råstojaure, närmare bestämt någon km öster om sjön Akcajavri ovanför Akcajohka?

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.