Gissa position

Gissar på att det kan vara Stekenjokkfjällen vid norska gränsen som man ser från ån någonstans i närheten av leden mot sjön Raurenjaure? Även om det är lite väl stor skillnad i snömängd påminner det iallafall om ett foto jag tog därifrån 21 juli 2020.
 

Bilagor

  • 20CB12E4-9757-42C8-8DCE-C1E25C33F116.jpeg
    20CB12E4-9757-42C8-8DCE-C1E25C33F116.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 84
Gissar på att det kan vara Stekenjokkfjällen vid norska gränsen som man ser från ån någonstans i närheten av leden mot sjön Raurenjaure? Även om det är lite väl stor skillnad i snömängd påminner det iallafall om ett foto jag tog därifrån 21 juli 2020.
Tjusigt, det får du absolut rätt för! Det är några km österut från det du skriver, på andra sidan vägen, men man känner ju väl igen horisontlinjen på din bild. Trevligt område med fjällrävar och fint fiske! Bilden är från slutet av augusti, lite mindre snö då. Din tur igen, nästa bild!
 
Ni är sanslöst skickliga båda två, NiklasLP och Utmark333. Men sjön Raksjauratje får jag ingen träff på när jag söker på kartan. Kanske någon accent blivit bortglömd? Jag vill gärna leta rätt på alla platser som vi gissar på för att lära mig mer. Det brukar gå bra om stavningen är exakt eller om man får veta var på ett ungefär vi befinner oss.

Den här sjön kan jag inte heller placera, men vi är högt uppe, förslagsvis kring 1200 meter?
 
Tack Per! Jag är inte så skicklig, mest tur och lite envishet. Men jag brukar bli väldigt imponerad när jag kikar på tråden över kunskaperna som finns här. Här finns sjön: https://sv.wikipedia.org/wiki/Raksjauratje
Som så ofta finns alternativa stavningar, med eller utan accenter.
Sjön på min bild ligger högt men inte riktigt så högt som 1200 möh.
 
Tack Niklas, med tre accenter får jag nu träff på minkarta.lantmateriet.se. Och pinsamt för mig, jag passerade här i somras men reagerade ändå inte. Få se om någon hittar din nya sjö!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.