Gissa position

Ja, med de generösa ledtrådarna var det bara att välja mellan vindpinade och kyliga platser :)
Nästa bild, vad heter fjället?
IMG_0695.JPG

Senast ändrad:
Fin bild! Stämningen påminner om de turer jag brukar göra i norska fjäll i maj månad. Då släpper jag bildbidraget vidare till den som känner sig hågad.

Medan vi väntar på nästa bild kanske Sauvakavelija kan berätta om hur man tar sig fram den här årstiden? Håller snön verkligen att gå på, eller har du snöskor med dig? Eller rentav skidor? Normalt brukar man ju avråda från turer i högfjällen från mitten av maj till midsommar pga mycket smältvatten och bristande snöfält. Jag tror vi är flera som undrar över detta. Tack på förhand!

Snön brukar bära på sluttningarna, på plan mark bär den inte så bra. Förstås måste man vara försiktig, liksom ana på förhand var det kan vara vatten under snön och undvika såna ställen. Större vattendrag måste man undvika helt, så man planerar turen så att det går. På högfjäll finns det vanligen inte så stora jokkar och snö bryggor hjälper till. Dalgångar krossar man diagonalt vid vattendelaren, så risken för större vattensamlingar under snön är som minst. 2011 hade vi stiga miniskidor med, de hjälpte till när vi kom ner de snöiga passen på jojoleden. Men när det är mycket snö så vet man inte alltid om det går att vandra eller inte, det blir lite som ett äventyr, inget att rekommendera :)
IMG_3186.JPG

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Tack för din info! Med så läckra foton måste man ju fundera över den här möjligheten. Utöver de problem du beskriver tillkommer väl bristande bussförbindelser. Så jag avstår nog trots allt och inväntar midsommartiden.

Nu hoppas vi att någon har en ny bild att gissa på. Själv skrapar jag sen länge på botten.

Ok provar med en mindre högfjällsaktig bild, vart kan dethär vara?

Och miniskidor kan också jag rekomendera! Åkt Kebnekaises sydtopp med miniskidor en gång, lätta att bära och roliga på sommarns snöfält.

Bilagor

• IMG_4929.JPG
    IMG_4929.JPG
    4.3 MB · Visningar: 100
Lite miniskidorbilder från mitt arkiv, bra på sommarns snöfläckar men också i mer alpina miljöer om en vill ta sig ner på effektivt/roligt/vanskligt sätt efter klätterturer. Lätta på ryggsäcken!

Men åter till förra bilden, vad ser vi måntro?

Bilagor

• IMG_4479.JPG
    IMG_4479.JPG
    2.4 MB · Visningar: 95
  • IMG_4542.JPG
    IMG_4542.JPG
    1.6 MB · Visningar: 93
Ok provar med en mindre högfjällsaktig bild, vart kan dethär vara?

Jag gissar på att vi är i Norrbottens län och i Muddus, även om jag varken sett eller hört om en sån där klippformation. Det finns ju rätt många delar av ravinerna som man inte ser så noga, det är kanske där ifrån?

muddus javisst! en bit söder om muddusfallet finns dendär spännande grottan. väldigt fint och bra omväxling till turer på kalfjället. magisk skog. färska lodjursspår varje morgon.
är också väldigt värt att stanna och glo på (före detta) harsprånget om ni åker förbi, och kolla på minnesstenen över arbetarna som dog vid kraftverksbygget.
också värt att stanna bara två mil norr om porjus och gå upp på sör-stubba, ett litet kalfjäll som ligger i muddus nationalpark men väldigt nära e45an, fint både vinter och sommar och bara en kilometer upp till toppen.
några bonusbilder från samma tur får ni.

nästa bild Erik.H

Bilagor

• IMG_4957.JPG
    IMG_4957.JPG
    3.6 MB · Visningar: 93
  • IMG_4831.JPG
    IMG_4831.JPG
    4 MB · Visningar: 111
  • IMG_5022.JPG
    IMG_5022.JPG
    1.8 MB · Visningar: 93
Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.