Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
jajemen rätt plats!
Svarta väggen rakt nedanför Kebnekaises nordtopp som den kallas. en spännande vägg med stor klättringspotential, och ett stort gulmålat märke som glaciärforskarna målade dit när dom började mäta massbalansen på storglaciären för kring 70 år sen. Märket målades där glaciären mötte väggen, men nu är märket 50 meter upp på svarta väggen, eller storglaciären är 50 lägre än när mätningarna började.
för några år sen förbättrades den gula färgen av två våghalsiga glaciärforskare som klättrade upp på två zickzackiga replängder med slappa stegjärn. kolla efter märket nästa gång ni är i krokarna! gult, runt, stort som dörren på en 240.
[QUOTE="maswan1, post: 881103, member: 80351"
Juobmotjåhkkå?
Vägen, kraftledningen, och dammen vid det övre magasinet gav mig ledtrådar, om de nu har riktats rätt.
[/QUOTE]
Jasså, en gammal Volvo, dem ser man inte ofta i trafiken här i Finland nuförtiden.
Juobmotjåhkkå är rätt, skarpsynt av dig, jag såg inte de där ledtrådar Nästa bild, var så god!
[QUOTE="maswan1, post: 881103, member: 80351"
Juobmotjåhkkå?
Vägen, kraftledningen, och dammen vid det övre magasinet gav mig ledtrådar, om de nu har riktats rätt.
och jo precis en volvo 240 menade jag (drömmarnas drömbil en mossgrön höjd 245a eller mattsvart 745a med rött neonljus i och under med tonade rutor).
jag ska vara tydligare i fortsättningen om jag använder liknelser, vi har ju alla våra olika måttstockar och liknelser från våra olika bakgrunder och drömmar, vilket är fint!
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer