Gissa position

p.s. Och så ett 'ursäkta' till Celeste_26 för brott mot trådprotokollet.
Ingen brott med protokollen, tror jag. Om jag minns korrekt kom vi överens för en tid sen att valfri person kan läga upp en ny bild om ingen händer under en längre tid.
😀

Jag fick ett känsla om Rogenområdet omedelbart men fick det inte riktigt att stämma med de topparna jag kollade.
Men sen kom jag över en bild som en vandrare från Schweiz har lagt upp på en vandringssida här hemma
Och den passar ju utmärkt, därför satsar jag på en medelstor sten bredvid topprösen på Slagufjället.

Henning

Javisst Henning, precis just den stenen är det, bra jobbat! Utsikten var helt fantastisk, den här topppen rekommenderar jag som en liten sidotur för den som passerar Slagusjöns rastskydd. Ny bild!
3192_mindre.jpg

OK då måste jag göra en liten omväg om jag kommar dit igen i framtiden. :)
Det börjar bli lite svårt att hitta bilder jag kan visa här i tråden, dags att komma till fjällen igen...
Men några har jag kvar, så jag kan fortsätta att gissa.

Som vanligt: Var?
0068.jpg
Om jag har noterat fotoställan korrekt är den sjö på bilden namngiven på lantmäteriets karta, men jag godkännar även svar med en annan bra positionbeskrivning.

Edit:
Har nu kollat på min papperskarta från tiden. - Den sjö som är med på bilden har ingen namn, det är troligen den man ser en liten bit av i bakgrunden jag tänkte på.

Henning

Senast ändrad:
Svårt, svårt, men jag kom först att tänka på Sarddávágge väster om Kvikkjokk. Sjön skulle i så fall kunna heta Sarddájávrre och bilden vara tagen i nordvästlig riktning.

Ja det skall ju inte vara lätt hela tiden ;)
Nej det är inte Sarddávágge, där har jag inte varit till nu.
Vi skall längre norrut och även högre upp.

Henning

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Om sjön inte har något namn är jag fel ute, men vi kanske kan komma lite närmare rätt svar om inte annat.
Jag chansar på Jogahismuotkkijávri.

Helt korrekt chansning.
Det är sjön jag tänkte på i början, men insåg senare att det väl är sjön norr om den (mellan sjöarna 980 och 992 på webkartan) man ser bäst på bilden.
Jag gick genom dalgangen mellan Nordkalottleden (mellan Hukejaure och Gautelis) och Kungsleden (Tjäktja - Alesjaure) denna dagen - fint område.

Nästa bild varsågod Jonas

Henning

Klurig bild! Det blev inte lättare av att Google Earths bilder från området var mestadels snötäckta. :)

Nu tycker jag det är dags för en bro igen. Var finns denna?
DSC06437.JPG

Skickligt av dig att ta förra bilden med så lite information! Imponerande insats.......

Här gissar jag att vi ser sjön Pieskehaure i fonden. I så fall kanske vi ser bron över utloppet från Vássjajávrre.

Skickligt av dig att ta förra bilden med så lite information! Imponerande insats.......

Här gissar jag att vi ser sjön Pieskehaure i fonden. I så fall kanske vi ser bron över utloppet från Vássjajávrre.

Tack! Så värst skickligt vet jag inte om det var. Det karga landskapet och ledtrådarna hjälpte till att begränsa sökområdet.

Och visst är det bron över utloppet från Vássjajávrre! Varsågod att lägga upp nästa bild.

Ett elegant foto! Om jag minns rätt så fanns här tidigare en sommarbro. Jag tror faktiskt man ser ett fundament till den till vänster i bild. Ny bild, var tältar jag någonstans?
IMG_20210817_174213.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.