Gissa position

Det ser ut som tråden avstannat sedan ett tag. Jag dristar mig därför till att lägga upp en ny bild att grunna på.

Var är den här bilden tagen? Och vilken märkvärdig skapelse har fotografen 50 meter bakom ryggen?

otyjhfgh90569.jpg
 
Ledtråden får mig att tänka på Skedbrostugan och den trägubbe som finns där.
Nej, vid Skedbrostugan är vi inte. Vi skall norrut och kameran pekar mot nordväst.

Jag håller för övrigt med om att Skedbrogubben kan klassas som en märkvärdig skapelse. Men den här är kanske mer... spirituell. Åtminstone officiellt.
 
Senast ändrad:
Viktoriakyrkan vid Överst-juktan?
Javisst, perfekt. Bilden visar en vy över Överst-Juktan och med märkvärdighet avsågs Viktoriakyrkan. Men det slog mig att det egentligen inte är byggnaden utan dess placering som är märkvärdig. Den står där i skogen för sig själv. Det finns ingen by i närheten. En vandringsled passerar förbi kyrktrappan.

Varsågod, nästa bild.

p.s. Och så ett 'ursäkta' till Celeste_26 för brott mot trådprotokollet.
 
Ok, allt är en fråga om perspektiv, jag kan tycka att den där kyrkan är mer rätt placerad än de flesta... :) Trådprotokoll? Äsch, så länge alla är hövliga mot varandra så behöver väl inte resten vara så inrutat?

Nåväl, på vad sitter den här herren? (...Och det krävs mer än "en sten" som svar för att få godkänt... :) )
DSCF3191_crop.jpg
 
p.s. Och så ett 'ursäkta' till Celeste_26 för brott mot trådprotokollet.
Ingen brott med protokollen, tror jag. Om jag minns korrekt kom vi överens för en tid sen att valfri person kan läga upp en ny bild om ingen händer under en längre tid.
😀

Jag fick ett känsla om Rogenområdet omedelbart men fick det inte riktigt att stämma med de topparna jag kollade.
Men sen kom jag över en bild som en vandrare från Schweiz har lagt upp på en vandringssida här hemma
Och den passar ju utmärkt, därför satsar jag på en medelstor sten bredvid topprösen på Slagufjället.

Henning
 
Javisst Henning, precis just den stenen är det, bra jobbat! Utsikten var helt fantastisk, den här topppen rekommenderar jag som en liten sidotur för den som passerar Slagusjöns rastskydd. Ny bild!
3192_mindre.jpg
 
OK då måste jag göra en liten omväg om jag kommar dit igen i framtiden. :)
Det börjar bli lite svårt att hitta bilder jag kan visa här i tråden, dags att komma till fjällen igen...
Men några har jag kvar, så jag kan fortsätta att gissa.

Som vanligt: Var?
0068.jpg
Om jag har noterat fotoställan korrekt är den sjö på bilden namngiven på lantmäteriets karta, men jag godkännar även svar med en annan bra positionbeskrivning.

Edit:
Har nu kollat på min papperskarta från tiden. - Den sjö som är med på bilden har ingen namn, det är troligen den man ser en liten bit av i bakgrunden jag tänkte på.

Henning
 
Senast ändrad:
Svårt, svårt, men jag kom först att tänka på Sarddávágge väster om Kvikkjokk. Sjön skulle i så fall kunna heta Sarddájávrre och bilden vara tagen i nordvästlig riktning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...