Gissa position

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ingen rätt siffra så länge. Höjdsiffran från den nuvarande Lantmäteriets (online) kartan sökes, inte den gamla. Bakom mig ser det ut så här:
IMG_7546.JPG

Jag har svårt att bestämma mig för om det är punkt 1700 eller 1704, men jag lutar åt att det är 1704, en dryg halvkilometer söder om Sarvatjåhkkå alltså.

Då slänger jag in ännu en siffra: 1793?
Nej, där skulle jag inte våga klättra!

Jag har svårt att bestämma mig för om det är punkt 1700 eller 1704, men jag lutar åt att det är 1704, en dryg halvkilometer söder om Sarvatjåhkkå alltså.

1704 m är alldeles rätt svar! Toppen 1700 m ses på de två första bilderna, och bilden bakåt visar toppen 1722 m. På grund av dåligt väder (vind, snöande, moln, ni vet) fortsatte vi inte till Sarvatjåhkkå 1911 m. Nästa bild var så god!

Då lägger jag upp en, som kanske inte blir så långlivad. Vilken topp ser vi här?

Bilagor

• IMG_20200829_100404.jpg
    IMG_20200829_100404.jpg
    2.7 MB · Visningar: 133
Bra där. Ändå fotat från ovanlig vinkel :)

Lägger en bild till. Vilken topp är jag på väg till nu?

Bilagor

• IMG_20200810_184531.jpg
    IMG_20200810_184531.jpg
    4 MB · Visningar: 141

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips