Gissa position

Så rätt så! Tyvärr kroknade små ben så vi kom inte upp. Men det tar vi ett annat år. Sevärt!

Ska lägga upp hela fotot när jag kommer åt datorn.

Nästa bild!
Peter

Ja, den klimpen har jag inte sett irl. Vi har vår egen lite klimp här i Finland förresten, Saivaara heter det, här är bilden av den:
IMG_0205.JPG

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag har svårt att bestämma mig för om det är punkt 1700 eller 1704, men jag lutar åt att det är 1704, en dryg halvkilometer söder om Sarvatjåhkkå alltså.

Då slänger jag in ännu en siffra: 1793?
Nej, där skulle jag inte våga klättra!

Jag har svårt att bestämma mig för om det är punkt 1700 eller 1704, men jag lutar åt att det är 1704, en dryg halvkilometer söder om Sarvatjåhkkå alltså.

1704 m är alldeles rätt svar! Toppen 1700 m ses på de två första bilderna, och bilden bakåt visar toppen 1722 m. På grund av dåligt väder (vind, snöande, moln, ni vet) fortsatte vi inte till Sarvatjåhkkå 1911 m. Nästa bild var så god!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.