Gissa position

Jag trodde det var Stöken! Välkänd profil i trakten. Tycker höjdkurvorna passar bättre där......

Självklart är det Stöken. Hu, så pinsamt :-(. Tack för korrigeringen Swift och bekräftelsen ricke! Bifogad är en bild på den välkända höjden tagen uppifrån Båvne varifrån man får en bättre geografisk kontext.

Jag överlåter ändå åt Peregrine att posta upp en ny bild då jag fumlade i domarinsatsen.

Bilagor

• efgdgsdgf5.jpg
    efgdgsdgf5.jpg
    38.7 KB · Visningar: 401
Intressant! Hade två att välja på och valde således fel, nästa gissning hade blivit rätt i alla fall ;) Kollade vinkeln från fotoplatsen och tyckte att den stämde, men så var icke fallet då. Med efterföljande foton blev det tydligt. Kul att det rättades upp med hänvisning till fler bilder etc.

Visst kan jag lägga upp en ny bild ändå.
Vad ser vi?

Calle

Bilagor

• IMGF_251.jpg
    IMGF_251.jpg
    111.1 KB · Visningar: 379
Svårt att placera bilden i fjällkedjan, tycker jag. Kan passa både här och där. Men det är påfallande stenfritt. Är vi kanske i Jämtland?

Precis som du påstår passar den in på Jämtland, men det är faktiskt i Norrbotten. Inte så långt bakom ryggen har vi både sten och is och i dalgången vi ser finns det mytologiska kopplingar.

Calle

Aha, helt plötsligt tycker jag mig se en grupp stugor i bildens mitt. Hur kom de dit? Borde ju avgöra saken men jag hittar ändå inte platsen. Men det gör säkert någon annan!

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Då tror jag att du besöker Stáddájåhkå. Första bilden har du tagit nedströms mot nordost och den andra bilden mot sydväst. Sten och is syftar då på Sulitelma och kopplingen till något mytologiskt borde vara stalo.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.