Gissa position

Aha, helt plötsligt tycker jag mig se en grupp stugor i bildens mitt. Hur kom de dit? Borde ju avgöra saken men jag hittar ändå inte platsen. Men det gör säkert någon annan!

Det är inte stugor utan några större stenar. Däremot om jag vänder mig om...

Calle

Bilagor

• IMGF_252.jpg
    IMGF_252.jpg
    87.1 KB · Visningar: 451
Då tror jag att du besöker Stáddájåhkå. Första bilden har du tagit nedströms mot nordost och den andra bilden mot sydväst. Sten och is syftar då på Sulitelma och kopplingen till något mytologiskt borde vara stalo.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Vattnet som forsar fram här kommer under sin färd mot havet att passera ett stort antal kraftverk. Det är dock rätt långt till det närmaste, ca 11 mil vattenvägen vid en hastig mätning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips