Gissa position

Med alla ledtråder och gissningar gissa jag på
Hulke/Holke rastskydd mellan Gåsen och Helags.
27032112325_240012d09d_z_d.jpg

https://www.flickr.com/photos/fjaellraev/27032112325/in/album-72157667724978030/

Henning

Här kom det rätta svaret från Henning! Ny bild!

Lite osäker om gränsen för Norra Lappland men jag tror det är korrekt. Vi är i Norrbotten.

Kannske en ledtråd:
Jag är på en markerad led, men jag tror att där finns mer folk på vintern (troligen mest skoter) än på sommar.

Om det behövs kommar en ledtrådsbild i morgon, men jag kör kvar med film under mina fjällturer därför finns inte så många bilder att visa...

Henning

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Nej varken Giehpanjavri eller Teusajaure.
Vi skall några mil längre söderut.
Ledtrådsbild visar tältplatsen kvällen innan längs samma sjö.

Henning

Bilagor

• 019.jpg
    019.jpg
    57.7 KB · Visningar: 531
Knepigt, det verkar vara en rätt stor sjö. Och bara björkskog. Och en led med en hel del skotertrafik. Och några mil söderut från Teusajaure (Giehpanjavri hittar jag inte).

Då gissar jag att du är på södra sidan av Mávasjávrre. I så fall kanske vi ser Årjep Sávllo uppe molnet på första bilden?

Då gissar jag att du är på södra sidan av Mávasjávrre. I så fall kanske vi ser Årjep Sávllo uppe molnet på första bilden?
Helt korrekt. Ny bild.:)

Giehpanjavri hittar jag inte
Jag hittade den vid Lantmäteriets kartsök. Du gick förbi i närheten för några år sen.
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/?e=713083&n=7608881&z=8

Följdfraga från min sida:
Räknas Mavas som norra Lappland? Eller har min svar på denna fragan varit fel?

Glad påsk
Henning

Tack, en liten accent löste fallet Giehpanjávri.

Jag tycker det är svårt att mäta läget i Lapplands landskap, men möjligen är det lite närmare till den södra gränsen. Du har dock angett viss osäkerhet i frågan och dessutom sagt att vi är i Norrbottens län så jag tycker du får klart godkänt!

Här en ny bild och en ny sjö. Vad heter den?

Bilagor

• Foto0109.jpg
    Foto0109.jpg
    46.5 KB · Visningar: 489

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.