Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vi följde jokken som avvattnar glaciären på dess vänstra sida nerifrån sett. Lite småbranta hällor i denna del, men inga svårigheter. Därefter höll vi söder om glaciären och undvek således helt att vandra på den. Nijbáš har tre toppar. Den västra är något högre än de andra men nås inte utan viss klättring. Vi tog oss utan problem till den första av dessa tre, ~1864m. En mycket fin bestigning om man har vägarna förbi. Den förhållandevis platta sänkan vid glaciären är väldigt speciell och utsikten mot massiven i söder är fantastisk.
Rackarns! Om jag sätter en barkbåt i det här vattnet och sedan går en km rakt fram och sätter en där så är det säkert tio mil fågelvägen innan dom möts nedströms.
Intressant ledtråd med barkbåten. Du bör alltså befinna dig nära vattendelaren mellan två vattendrag som rinner ihop först 10 mil nedströms, fågelvägen. Jag tänker då på Kalixälven och Kaitumälven. Kanske har du just badat i Jierttájávri?
Intressant ledtråd med barkbåten. Du bör alltså befinna dig nära vattendelaren mellan två vattendrag som rinner ihop först 10 mil nedströms, fågelvägen. Jag tänker då på Kalixälven och Kaitumälven. Kanske har du just badat i Jierttájávri?
Skam den som ger sig! Jag har hittat en ny vattendelare, den mellan Tarraälven och Pärlälvens källflöden. Där finns en sjö utan namn på höjden 1156 mellan fjällen Rákkas och Fieres (Fiehtar). Kanske den kan passa?
Skam den som ger sig! Jag har hittat en ny vattendelare, den mellan Tarraälven och Pärlälvens källflöden. Där finns en sjö utan namn på höjden 1156 mellan fjällen Rákkas och Fieres (Fiehtar). Kanske den kan passa?
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer