Gissa position

Även jag brukar fundera över vattnets väg under vandringarna. Men utan dina snälla ledtrådar hade vi nog fått gissa rätt länge. Antar att det höga fjället i norr är Staika. Fina bilder och hyfsat väder!

Mera vatten, här skymtar en bro i bildens mitt. Vilket vatten tar den oss över?

Bilagor

• Foto0112.jpg
    Foto0112.jpg
    49.5 KB · Visningar: 398

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Rostoätno

Fast där borde väl ändå en hel del vandrare passera......

Svaret är rätt! Vi är alltså 37 km söder om Treriksröset. Sjön Rostojávri har faktiskt två utlopp, ett mot Atlanten och så detta som nedströms bildar Lainioälven som rinner ut i Torneälven. Ett av fjällens finaste fiskevatten, så vitt jag förstår.

Nej, här passerar inte många vandrare av stigen att döma. De som fiskar flyger hit och Grönabandetfolket väljer oftast Nordkalottleden på norska sidan. Ny bild!

avslutad210712

Gäst
Vi kör med lite mer vatten. Jokkens eller dalens namn.

Bilagor

• 20130714-095841-00-a700.jpg
    20130714-095841-00-a700.jpg
    52.4 KB · Visningar: 357

avslutad210712

Gäst
Svaret är rätt! Vi är alltså 37 km söder om Treriksröset. Sjön Rostojávri har faktiskt två utlopp, ett mot Atlanten och så detta som nedströms bildar Lainioälven som rinner ut i Torneälven. Ett av fjällens finaste fiskevatten, så vitt jag förstår.

Nej, här passerar inte många vandrare av stigen att döma. De som fiskar flyger hit och Grönabandetfolket väljer oftast Nordkalottleden på norska sidan. Ny bild!

Inte Tjuonajokk kombinerat med fiskare så var Råstojaure det som dök upp direkt trots att jag inte varit där. Och efter att ha tittat på kso inser jag att vandrare troligen inte passerar här alltför ofta. Blandade ihop det med Nordkalottleden *skäms*

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.