Gissa position

Samma vatten, just efter kvällsdoppet.

Bilagor

• 20150814_202306.jpg
    20150814_202306.jpg
    17.8 KB · Visningar: 420
Intressant ledtråd med barkbåten. Du bör alltså befinna dig nära vattendelaren mellan två vattendrag som rinner ihop först 10 mil nedströms, fågelvägen. Jag tänker då på Kalixälven och Kaitumälven. Kanske har du just badat i Jierttájávri?

Skam den som ger sig! Jag har hittat en ny vattendelare, den mellan Tarraälven och Pärlälvens källflöden. Där finns en sjö utan namn på höjden 1156 mellan fjällen Rákkas och Fieres (Fiehtar). Kanske den kan passa?

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Även jag brukar fundera över vattnets väg under vandringarna. Men utan dina snälla ledtrådar hade vi nog fått gissa rätt länge. Antar att det höga fjället i norr är Staika. Fina bilder och hyfsat väder!

Mera vatten, här skymtar en bro i bildens mitt. Vilket vatten tar den oss över?

Bilagor

• Foto0112.jpg
    Foto0112.jpg
    49.5 KB · Visningar: 384

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips