Gissa position

Då drar jag till med Tsahtsa?

Jag måste ge dig rätt på den gissningen, då det var min ursprungliga tanke med bilden. Jag befinner mig i övre delen av Låptåvagge efter övergång från Njoatsosvagge, och bilden är tagen kl 20.54 den 4 Augusti. Ny bild.

Vid närmare analys av bilden är jag lite osäker på om det är Tsahtsa eller Låptåjåkkå vi faktiskt ser. Jag börjar tro på det senare med tanke på vädersträck, terräng och andra bilder jag jämför profilen med - man kanske skulle börja dokumentera sina bilder bättre under vandringen;)
Här är en bild i lite bättre ljus, någon som kan hjälpa till?

Bilagor

• 9(18).jpg
    9(18).jpg
    33.6 KB · Visningar: 338
En spännande gåta! Och fint foto. Även jag tror att det är Låptåtjåhkkå. Klockan är ju ungefär 9 på kvällen, men astronomisk tid är då bara 8. Solen står alltså mellan väst och nordväst. Tsahtsa ligger betydligt närmare norr.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Se där! Ja det var nåt bekant även om jag chansade...

Vilken topp befinner sig dessa på?

Bilagor

• IMG_20180906_172723.jpg
    IMG_20180906_172723.jpg
    29.1 KB · Visningar: 583
Dåligt med gissningar. Och själv går jag sällan upp på toppar. Men jag drar till med Norra Sytertoppen så kanske vi får en ledtråd.

Vilken osannolik tur! Men omgivningarna såg inte ut som de nordliga högfjällen, så Västerbotten var ju ett alternativ.

Den här bilden tog jag på första vandringsdagen under 2017 års tur. Vilken fjällmetropol har jag just lämnat?

Bilagor

• Foto0288.jpg
    Foto0288.jpg
    48.7 KB · Visningar: 434

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.