Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Efter färdvägen mot Nallo? Tycker mig känna igen stugfjället vid Nallo. Röset har jag aldrig sett men då jag färdats där på vårvintern kan det ha varit översnöat.
Efter färdvägen mot Nallo? Tycker mig känna igen stugfjället vid Nallo. Röset har jag aldrig sett men då jag färdats där på vårvintern kan det ha varit översnöat.
Mja, nära nog tycker jag. Det är mycket riktigt Šielmmáčohkkas sydsluttning vi ser i bildens vänstra sida. Röset ligger strax intill sjön 1235 och således på andra sidan Nallo från stugan sett. Nästa bild!
Björkfjället kring Ammarnäs.
Över 830 möh iom att vi ser över Gieråive.
Om stigen på bilden finns på kartan tror jag du är efter leden som viker av från Kungsleden mot Juhkagasska. Kring Sorgestjärnarna?
Så rätt det kan bli med tanke på den intetsägande förgrunden. Stigen är den gamla sträckningen av kungsleden ovanför Biergenis renslakteri. Den är kombinerad med fyrhjulingsväg. Det är föredömligt av länsstyrelsen i V-botten att rusta upp enkla fyrhjulings-vägar för samernas transporter, på det sättet samlas körningen till ett stråk och sprids inte ut över hela fjället. Nästa bild!
Hej,
jag håller på och göra i ording min fotobok och skulle behöver hjälp med namnbestämma några toppar så jag skriver rätt namn. Tänkte det kunde passa in på den tråden, skillnaden är att jag själv inte riktig vet...men jag är övertygat ni kan det.
första bilden är tagen från Roavigorsas början (ovanför Vistasvággi). På ett ungefär vet jag vilka toppar men är osäkert och vill inte skriva fel i boken. Särskild den lilla toppen som sticker ut bakom fjället Palkastak, kan det vara Kaskasatjåkka eller Niibás?
andra bilden är tagen från Mårmahyttan och fjället man ser är Siellacohkka?
tredje bilden är tagen på väg från Hukejaure till Sitas. Berget i mitten bör vara Sälka men det runda berget till höger?
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...