Gissa position

Bild nr två förenklade ju processen avsevärt. Utan den hade man nog fått leta länge även om sjöns form var tydlig.

Ny bild, var står jag? Bilden är kraftigt beskuren, därav den dåliga kvaliten. Om det behövs så öppnar jag upp panoramat, men först efter några kloka gissningar.

Bilagor

• foto0238 (3).jpg
    foto0238 (3).jpg
    118 KB · Visningar: 411
Tack Tore för din gissning!

Men nej, vi ska betydligt längre norrut. Så här ser det ut om man öppnar panoramat lite grann.

Bilagor

• foto0238 (2).jpg
    foto0238 (2).jpg
    44.8 KB · Visningar: 310
Riktigt så långt norrut hade jag inte tänkt mig. Men du har dragit rätt slutsats av motljuset - bilden är tagen på förmiddagen efter att jag vadat ett ganska stort vattendrag. Det kan tilläggas att glaciären vi ser inte har något eget namn på Fjällkartan.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Då gissar jag på att det är "grannen" ca 2 km öster om den glaciär jag gissade på i förra inlägget. Formen på glaciären stämmer bättre än den förra men jag får inte topparna att stämma. Men slätten framför stämmer.
Alltså, den lilla glaciären nedanför 1868 i Suottasjtjåhkkå.

Då gissar jag på att det är "grannen" ca 2 km öster om den glaciär jag gissade på i förra inlägget. Formen på glaciären stämmer bättre än den förra men jag får inte topparna att stämma. Men slätten framför stämmer.
Alltså, den lilla glaciären nedanför 1868 i Suottasjtjåhkkå.

Nej, hade du varit så nära med förra gissningen så hade jag gett dig "nästan rätt". Med "rätt trakter" menar jag att du har hittat till Sarek.

Vattendraget jag vadat syns i bildens högra kant. Det kan tidvis vara omöjligt att komma över. Och bakom min rygg har jag ännu mera vatten!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.