Gissa position

Bilden är hårt beskuren (ursäkta bildkvalitén...). Vad finns utanför höger respektive vänster bildkant?

På känsla så tror jag att vi är någonstans runt de stora sjöarna i Padjelanta, men känner inte igen bergen så jag är rätt osäker...

OK. Nästa jåkk från Messingmalmsvatnet - kunde du passera den nära Gasakjavrre? Tidigare i somras (början av juli) såg det inte ut att vara några större problem att passera jåkken en bra bit uppströms inne i Norge - det var nog ovanligt lite vatten så års pga tidig vår i Padjelanta.

Den var helt problemfri och jag tror inte att den är svår ens vid högt flöde.

OK. Nästa jåkk från Messingmalmsvatnet - kunde du passera den nära Gasakjavrre? Tidigare i somras (början av juli) såg det inte ut att vara några större problem att passera jåkken en bra bit uppströms inne i Norge - det var nog ovanligt lite vatten så års pga tidig vår i Padjelanta.

Hej!

För att inte "gissa position" ska tappa fokus och tempo föreslår jag att du tar den diskussionen i en egen tråd.

Med vänlig hälsning, Filiokus

På känsla så tror jag att vi är någonstans runt de stora sjöarna i Padjelanta, men känner inte igen bergen så jag är rätt osäker...
...
Din känsla är ganska rätt. Blev det lättare nu?

Bilagor

• 577_b2.jpg
    577_b2.jpg
    229.4 KB · Visningar: 391
Hmm, zoomade nog ut en aningen för mycket... Du har alldeles rätt och fotot är taget från leden söder om Kutjaurestugan. Så här ser bilden ut fullt utzoomad:

Bilagor

• 577p_liten.jpg
    577p_liten.jpg
    220.2 KB · Visningar: 380

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Här har vi en sjö från en tur för några år sedan som inte borde vara helt omöjlig att känna igen, var?

Bilagor

• kjhgfhgjmgjh.JPG
    kjhgfhgjmgjh.JPG
    37.7 KB · Visningar: 559
Är vi ensamma kvar i tråden?

Attans, rätt igen... :) Vad heter berget utan snö och var ungefär stod fotografen?

Nästan så man skulle kunna tro att det har ett fånigt namn som Gurkfjället eller liknande, men det vore ju rätt osannolikt?

Björkbacken tycker jag vore ett mer passande namn i den terrängen.

Är vi ensamma kvar i tråden?
Det verkar osannolikt men ej omöjligt.
Nästan så man skulle kunna tro att det har ett fånigt namn som Gurkfjället eller liknande, men det vore ju rätt osannolikt?

Björkbacken tycker jag vore ett mer passande namn i den terrängen.
Ja, ett väldigt osannolikt namn men ibland inträffar även osannolikheter. Att Björkbacken redan var taget och ligger strax intill är kanske en inte helt (o)sannolik förklaring till detta osannolika namn...? Obeskuren ser bilden ut så här:806_liten.jpg
Notera återigen den osannolika snömängden vid fototillfället den 16:e juli ifjol.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.