Gissa position

Västerbottens län stämmer. Mindre än en timme efter fotot ovan tog jag följande foto:

Bilagor

• 1054_liten.jpg
    1054_liten.jpg
    66.2 KB · Visningar: 428
Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Finns ju rätt många sjöar i Västerbottenfjällen. Vi måste nog närma oss lösningen bit för bit. Är vi kanske i Umeälvens vattensystem?

Finns ju rätt många sjöar i Västerbottenfjällen. Vi måste nog närma oss lösningen bit för bit. Är vi kanske i Umeälvens vattensystem?
Vild gissning, Stor-Tjulträsket
Nej, det här vattnet hamnar inte i Umeå.

"Vägen" på #9668 och #9669 kan vara den roligaste jag någonsin kört på, dålig och rejält brant (kul med fyrhjulsdrift...). Den är inte utsatt på kartan men syns tydligt på flygfoto då den går i serpentinsvängar uppför dalsidan. I dalgången finns både väg och bebyggelse. Mer får ni inte att begrunda just nu.

Kanske vattnet är en av Ångermanälvens översta delar? I så fall kanske vi ser Gikasjön från serpentinvägen ovanför Grundfors? Mot detta talar i och för sig att vägen är inlagd på Fjällkartan.........

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Rätt!

Kanske vattnet är en av Ångermanälvens översta delar? I så fall kanske vi ser Gikasjön från serpentinvägen ovanför Grundfors? Mot detta talar i och för sig att vägen är inlagd på Fjällkartan.........
Jaha, där ser man, borde givetvis ha kollat senaste kartversionen på Lantmäteriets hemsida innan mitt tvärsäkra uttalande. Fel av mig, vägen är visst utsatt.

#9665 är tagen strax väster om där stigen från Grundfors kommer ovanför trädgränsen, något NV om "Hatten" på kartan, fotoriktning NV. #9668 och #9669 är från serpentinvägens övre respektive nedre del.

Bra jobbat!

Inte så svårt när alla långsmala sjöar i trakten av Tärnaby kunde avföras från listan.

Här en påminnelse om ljusare (?) tider. Vart är vi på väg?

Bilagor

• Fjällen april 2016 029.jpg
    Fjällen april 2016 029.jpg
    41.2 KB · Visningar: 487

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.