Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
På väg upp från Lunndörrsstugan till tjärnarna till vänster på bilden, där vi lunchade, mellan Stor-Gröngumpen och Saanta, bar jag min son i bärmes på ryggen. Men efter maten var han så taggad att han skulle gå hela vägen upp själv. Sagt och gjort, vi började gå uppför, vid det brantaste partiet kravlade han på alla fyra, och efter tiotalet delsträckor ("nu är vi högt uppe!") nådde vi så toppen, 150 höjdmeter upp från lunchstället. Bra knatat för en treåring! Och så stolt han var efter att ha bestigit sitt första berg.
mvh Filip
Och här har vi självaste Stor-Gröngumpen, fotograferad från lunchtjärnen av min son (därav den tiltade horisonten).
Här kommer nästa bild, från början av augusti i somras. Vilket är fjället fotot är taget ifrån? Vi stod ganska nära toppen och blickar ut över ett kuperat fjällandskap.
Ja! Nu fattas bara namnet på detta vägnära fjällmassiv, som är mycket trevligt och lagom krävande att bestiga. Fjället är som synes rätt platt uppe på och har tre toppar, vi var på mellantoppen och nedstigningen var fantastisk då man kunde åka på snön flera 100 höjdmeter.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer