Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tycker jag känner igen omgivningarna, dessutom passar ledtrådarna in. Baktegiesjjavrasj, svårt att stava till, ännu svårare att uttala
...och nedanför ligger Vastenjaure.
Tycker jag känner igen omgivningarna, dessutom passar ledtrådarna in. Baktegiesjjavrasj, svårt att stava till, ännu svårare att uttala
...och nedanför ligger Vastenjaure.
Är det bara jag som tycker att bilderna tenderar att bli allt svårare? Tores bild nyligen betraktade jag som "omöjlig", ändå gick det att knäcka den, imponerande! Men den här bilden visar ju bara ett "vanligt fjäll", kan ju vara lite var som helst...........Men vi är väl i Jämtland den här gången?
Angående Tores bild hade jag turen att jag själv gått där och hade nån bild att jämföra med. Tore hade nog annars tänkt att "vidga vyerna" och göra det lite lättare verkade det som. Men...
...visst är det Jämtland, dock vidgar jag inte vyerna utan gör tvärtom, kanske det också kan ge en ledtråd.
Några antaganden:
1. Ett torn, mast eller liknande på toppen till vänster.
2. Toppen till vänster ligger på ca 1200 möh
3. Toppen till höger ligger ca 100 m högre upp
4. Kortet är taget på ca 800 möh
5. Kortet är taget i SO-SV riktning
Du är på rätt väg. 1. Ett torn, mast eller liknande på toppen till vänster.
Rätt, se förstorad bild nedan 2. Toppen till vänster ligger på ca 1200 möh
Stämmer bra 3. Toppen till höger ligger ca 100 m högre upp
Nej, ungefär samma höjd. Bildvinkeln spelar ett litet spratt 4. Kortet är taget på ca 800 möh
C:a 100 m lägre 5. Kortet är taget i SO-SV riktning
NO riktning
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar