Gissa position

Kryptiska ledtrådar, men jag tror du syftar på sportfiskare vid Miekak. Vi ser alltså ett av Piteälvens översta flöden.

Det stämmer alldeles utmärkt!

Fallet längst ner i Pieskeströmmen ligger inte ens en kilometer från fiskecampen och det var gott om fiskare i området som alla klagade över att det var för mycket vatten, vilket jag var böjd att hålla med om. Vadet senare samma dag över Sarddajåhkkå var inte helt enkelt...
 
Tack för den fina bilden! Lite frustrerande att se en så spektakulär plats utan att förstå var vi befann oss. Men dina ledtrådar var ju rätt snälla.

Här kommer en ny bro, förmodligen avsedd för vandrare i första hand. Vad heter vattendraget?
 

Bilagor

  • 011.jpg
    011.jpg
    99.1 KB · Visningar: 696
Eftersom det har varit tyst ett tag så lägger jag in några bilder från augusti. Alla är från samma tur. Var är de tagna?

Jag ber om ursäkt för bildkvaliten, jag hade bara en liten webbkamera med mig.
 

Bilagor

  • 0001.jpg
    0001.jpg
    54 KB · Visningar: 549
  • 0002.jpg
    0002.jpg
    62.9 KB · Visningar: 536
  • 0003.jpg
    0003.jpg
    55.3 KB · Visningar: 618
Bild 1 är nog precis som nämnts Dromskåran.
Bild 2 ser ut som Storådörren.
Bild 3 får mig att tänka på Ramundberget.
 
Ja, Dromskåran söderifrån, Storådörren söderifrån och Ljusnan från den stora gångbron vid Ramundberget. Jag gick från Bydalen till Ramundberget via Arådalen, Dörrsjön och fem av dalgångarna i Lunndörrsfjällen.
 
Ja, Dromskåran söderifrån, Storådörren söderifrån och Ljusnan från den stora gångbron vid Ramundberget. Jag gick från Bydalen till Ramundberget via Arådalen, Dörrsjön och fem av dalgångarna i Lunndörrsfjällen.

Hur sicksackade du dig genom dalgångarna? Jag planerar att göra en liknande tur någon gång, som måste innefatta Storådörren, Lillådörren och Lunndörren.
 
Från Dörrsjön: Saantandurrie, Lunndörren, Lill-Lunndörren, passet öster om Nörder-Storådörrsfjällets topp, Storådörren, några kilometer i Tronndalen, passet söder om Gråsjöfjällets topp, några kilometer i Gråsjödörren, västerut till Vålåtjärnarna och leden mot Helags. Lillådörren var den enda av de större dalgångarna som jag inte gick i, om man inte räknar de översta hundra meterna precis efter passet från Lill-Lunndörren, där tältade jag innan jag fortsatte över passet mot Storådörren.

Lill-Lunndörren var inte så kul att gå i. Nedre delen är jättefin med en lite kuperad dalgång och en lagom stor bäck längst ner, övre delen är myrplatå efter myrplatå efter myrplatå (som inte är med på fjällkartan) innan man kommer upp till den steniga branten innan passet. I övrigt var det rätt lättgånget överallt utom i övre Saantandurrie där det var jättestenigt, men det gjorde inte så mycket eftersom jag gick nedför.

Det var inga problem att ta sig över varken Tronnan, Gråsjöån eller Vålån.
 

Bilagor

  • 2015.png
    2015.png
    225 KB · Visningar: 493
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.