Gissa position

Vid en hastig blick tänkte jag på Dromskåran, men sen såg jag att den går bort.
De som rör sig riktigt långsamt är ju arkeologer, i alla fall när de arbetar i fält (undantaget Indiana Jones). Möjligen att det kan vara en offerplats? Men längre än så kommer jag inte, kanske kan leda någon på spåret om det är så.

Calle

Såvitt jag käner till så finns ingen offerplats just här, så det är inte arkeologi som lockar hit.

Grottfolket brukar röra sig långsamt.

Gissar på en av ingångarna till korallgrottan.

Thure

Ingen dum gissning. Både norr och söder om platsen finns relativt välkända grottor (för att vara i fjällvärlden) inom några timmars vandring. Detta är inte någon slump, utan en viss geologisk koppling finns mellan intresset för den här platsen och förekomsten av grottor.

Även folk på väg upp till Kebnekaise rör sig ju i regel långsamt...förutom en och annan skidåkare på vägen ner på vintern. Så jag slänger väl in Kittelbäckens ravin i gissningsleken :)

/ Stefan

Nu har du hamnat för långt norrut istället. Även de flesta fjällvandrare (inklusive undertecknad) har ett för högt tempo för att riktigt uppskatta den här platsen...

Både Abrahamsson och Grundsten beskriver platsen i sina böcker.

Då drar jag till med en gissning: Kan det vara så att vi befinner oss på Artfjället och att ravinen då är Saedtieviere (Sattevierra)? Då handlar särintresset om blommor och kopplingen till grottor är kalkrik mark.

Se där ja. Jag åminde mig Adjunkt Fribergs fjällsmultron vid namn "Blomsterravinen vid Sattevierra" i Fjället nr 1/2012 och då föll allt på plats.

Här ett lite blomsterfattigare område. Var?

gp194.jpg

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Vad är det för storvulet landskap som jag begapar här? (Av någon anledning komprimerar Utsidan bilden till skitkvalitet trots att filstorleken är långt under 300 KB.)

Bilagor

• Sharpened-versionkjkjkj.jpg
    Sharpened-versionkjkjkj.jpg
    69.3 KB · Visningar: 860
Detta är säkerligen en av Sveriges djärvaste kamlinjer, som till äventyrs inte är belägen i Kebnekaiseområdet. Flera av topparna i närheten tillhör en för svenska förhållanden distingerad skara.

Jag kan tillägga att i en ganska nyligen utkommen fjällbok finns kamlinjen avbildad från en plats som syns på fotot.

Jeg har været gennem mine billeder, men kan ikke finde et eksakt match.

Det kunne dog godt ligne et sted i Sarek-massivet (i nærheden af Sarektjåhkkå) med Sareklåpptå bagved.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Du är nära, men jag vill ha en mer precis platsspecifikation. Glaciären till höger är en av de största i området.

Bilagor

• Sharpened-versioyuyuun.jpg
    Sharpened-versioyuyuun.jpg
    49.5 KB · Visningar: 593

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.