Gissa position

Jag får det inte riktigt att stämma, men gissa kan man ju alltid göra ändå.

Gásakjávrre och toppen skulle i så fall vara Sierggatjåhkkå.

Bra gissning!

Det är inte konstigt att du inte får till det, för det är inte Gásakjávrre vi ser. Men det är en bra gissning :)

Men som jag skrev i ledtråden nedan, kortet är taget med ett teleobjektiv. Runt en 250-300 mm närmare bestämt...så berget i bakgrunden är klart längre bort i verkligheten än vad den ser ut på på bilden!

/ Stefan

Det är inte konstigt att du inte får till det, för det är inte Gásakjávrre vi ser. Men det är en bra gissning :)

Men som jag skrev i ledtråden nedan, kortet är taget med ett teleobjektiv. Runt en 250-300 mm närmare bestämt...så berget i bakgrunden är klart längre bort i verkligheten än vad den ser ut på på bilden!

/ Stefan

Utifrån denna ledtråd samt Calles förslag skulle jag dock vilja ge ett ytterligare förslag:
Sjön är Virihaure och berget/toppen Stuorra Duvgge

/Rickard

Nästan i hamn

Jo det är helt riktigt att det är Virihaure vi ser framför oss. Bilden är tagen från passet där stigen från Rago kommer in i Västra Padjelanta, rakt ovanför Rahkojavrre.

Men toppen är inte Stuorra Duvgge. Men det känns ändå som jag får Ricke rätt, för nu blir det ju väl lätt att gissa. Toppen är faktiskt Garvavakktjåhkkå på andra sidan Virihaure.

Nästa bild!

/ Stefan

Tack för att jag fick godkänt trots bara ett halvt rätt. Dock var ju "stigen till rätt svar" rätt vältrampad och tillrättalagd före mig. Otroligt härlig bild, mycket stämningsfull.
Får be någon annan bidra med en ny fråga. Jag har inte tillgång till någon bra bildfråga nu.
Vänligen/Rickard

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Kan varmt rekommendera ett besök!

Hej och tack,

Jo att ta tåget upp till Fauske och vandra genom Rago och Västra Padjelanta är en mycket fin tur med stora kontraster mellan det extremt karga landskapet inne i Rago och de stora blomsterängarna på sluttningarna ovanför Virihaure :)

/ Stefan

Hej och tack,

Jo att ta tåget upp till Fauske och vandra genom Rago och Västra Padjelanta är en mycket fin tur med stora kontraster mellan det extremt karga landskapet inne i Rago och de stora blomsterängarna på sluttningarna ovanför Virihaure :)

/ Stefan

Kan instämma, jag har också gjort den turen, men kom upp NV om Vastenjaure. Därav tyckte jag vyn var bekant...

Jag kan lägga in en ny bild. Kanske lika klurig som Rickards senaste ;)

Calle

Bilagor

• IMGF_155.jpg
    IMGF_155.jpg
    47 KB · Visningar: 408
Tja, typiskt Västerbotten skulle jag säga. Och med tanke på din hänvisning till Rickes senaste bild så kanske vi är kvar i samma trakter? I Remdalen kanske?

Inom parentes kan sägas att jag aldrig satt min vandrarfot i dessa fjäll! Men sträckan Gäddede - Hemavan står på listan.............

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.