Gissa position

Nej denna telefon är inte i Jämtland.

Om telefonen fungerar kvar har jag inte testad - fanns ingen behov - men ledningen är kvar, därför tror jag åt den fungerar även idag.
För övrigt fanns telefonen som nödtelefon på karten tidigare (minst på min tryckta kartan från 2005) men om man kollar på kso.lantmateriet.se finns den inte längre, vägvisare finns dock kvar.

Henning
 
Längst uppe i norr?

Det ska enligt "nätet" finnas en telefonkiosk i närheten av Kamasjaure, längst uppe i norr....stämmer ganska bra med bilden om den är tagen väster ut. Men där går ju helt klart en led och det ska det ju inte finnas, så det lär väl vara fel.

/ Stefan
 
Aha, återfins vid Vuoskkojávri kanske?

Hejsan,

Ok, spännande område och ett av mycket få "vita" fläckar på min fjällvandringskarta. Har hittills inte besökt området norr om Torne träsk, men det får det väl bli ändring på!

Nåja, hittade en mer precis beskrivning där telefonkiosken nämns "När vi kom fram till krysset vid Vuoskkojávri fick jag se något oväntat, en telefonkiosk, som visst ska fungera. Kan det vara Sveriges sista?"

Och på kartan syns ju telefonledningen som går upp till samevistet vid Vuoskkojqavri. Så jag gissar att det är där som telefonkiosken står.

/ Stefan
 
Tack Henning för att du sköter diskussionen så bra!

Och visst Stefan, du har helt rätt, telefonen finns i Vuoskojaure nordost om Kattuvuoma, i fyrvägskorsningen där leder går ut i alla väderstreck. Inte heller jag vet om eller hur den fungerar, men apparaten såg ny och fräsch ut. Jag utgick från att den ändå är tänkt för nödsituationer.

Ny bild!

Hälsn Pelle
 
Jag får det inte riktigt att stämma, men gissa kan man ju alltid göra ändå.

Gásakjávrre och toppen skulle i så fall vara Sierggatjåhkkå.
 
Bra gissning!

Det är inte konstigt att du inte får till det, för det är inte Gásakjávrre vi ser. Men det är en bra gissning :)

Men som jag skrev i ledtråden nedan, kortet är taget med ett teleobjektiv. Runt en 250-300 mm närmare bestämt...så berget i bakgrunden är klart längre bort i verkligheten än vad den ser ut på på bilden!

/ Stefan
 
Det är inte konstigt att du inte får till det, för det är inte Gásakjávrre vi ser. Men det är en bra gissning :)

Men som jag skrev i ledtråden nedan, kortet är taget med ett teleobjektiv. Runt en 250-300 mm närmare bestämt...så berget i bakgrunden är klart längre bort i verkligheten än vad den ser ut på på bilden!

/ Stefan

Utifrån denna ledtråd samt Calles förslag skulle jag dock vilja ge ett ytterligare förslag:
Sjön är Virihaure och berget/toppen Stuorra Duvgge

/Rickard
 
Nästan i hamn

Jo det är helt riktigt att det är Virihaure vi ser framför oss. Bilden är tagen från passet där stigen från Rago kommer in i Västra Padjelanta, rakt ovanför Rahkojavrre.

Men toppen är inte Stuorra Duvgge. Men det känns ändå som jag får Ricke rätt, för nu blir det ju väl lätt att gissa. Toppen är faktiskt Garvavakktjåhkkå på andra sidan Virihaure.

Nästa bild!

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.