Gissa position

Ja, nu blev det helt rätt, bra!

Mina avsiktliga ledtrådar:
- "Den efterfrågade sjön aanas svagt..." - Avsiktligt felstavat aanas med anspelning på Daarnege.

- "...även om jag nu råkat passera gränsen." - Kortet i #8689 är taget på norska sidan av gränsen, söder om sjön Bliehrehke/Daningen.

- "Samma stuga syns lite bättre på bilden i #8684" och "Fjällstugan vid daana sjö är inte lilamarkerad på Fjällkartan (vilket den borde vara(?))" - Se: http://www.lansstyrelsen.se/vasterb...v/stugor-i-fjallen/Pages/daningendarneke.aspx

- "Denna stig har använts av vissa som vandrat gröna bandet." - Se: http://letrek.se/grona-bandet-2013/
(Dag 29: Åtnikstugan – Riksröse 209A 29 km)

Vänligen
Rickard

Dina subtila ledtrådar var helt bortkastade på mig. Jag tyckte bara att du slarvade väl mycket med stavningen.......

Så nästa bild. Vem behöver mobiltäckning när det finns så här fin service i fjällen? Var står telefonkiosken?

Bilagor

• Foto0130.jpg
    Foto0130.jpg
    51.7 KB · Visningar: 406
Har ingen fin bild på hand, därför lösa jag inte. ;)
Har själv varit på plats för drygt fira veckor sen, när var du där?
Var det kanske du jag träffade mitt i ingenstans?

Henning

Ingen aning egentligen men jag gissar på Jämtland.

Har dock inte ännu studerat kartor för att se vart det finns telefoner på fjället. I somras kunde jag dock konstatera att den (nöd) telefon som finns utsatt på kartan i Ljusliden inte fungerar (ledningarna borttagna) - vilket kan vara olyckligt om det händer en olycka.
Fungerade denna telefon?

Mvh/RN

Nej denna telefon är inte i Jämtland.

Om telefonen fungerar kvar har jag inte testad - fanns ingen behov - men ledningen är kvar, därför tror jag åt den fungerar även idag.
För övrigt fanns telefonen som nödtelefon på karten tidigare (minst på min tryckta kartan från 2005) men om man kollar på kso.lantmateriet.se finns den inte längre, vägvisare finns dock kvar.

Henning

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Längst uppe i norr?

Det ska enligt "nätet" finnas en telefonkiosk i närheten av Kamasjaure, längst uppe i norr....stämmer ganska bra med bilden om den är tagen väster ut. Men där går ju helt klart en led och det ska det ju inte finnas, så det lär väl vara fel.

/ Stefan

Aha, återfins vid Vuoskkojávri kanske?

Hejsan,

Ok, spännande område och ett av mycket få "vita" fläckar på min fjällvandringskarta. Har hittills inte besökt området norr om Torne träsk, men det får det väl bli ändring på!

Nåja, hittade en mer precis beskrivning där telefonkiosken nämns "När vi kom fram till krysset vid Vuoskkojávri fick jag se något oväntat, en telefonkiosk, som visst ska fungera. Kan det vara Sveriges sista?"

Och på kartan syns ju telefonledningen som går upp till samevistet vid Vuoskkojqavri. Så jag gissar att det är där som telefonkiosken står.

/ Stefan

Tack Henning för att du sköter diskussionen så bra!

Och visst Stefan, du har helt rätt, telefonen finns i Vuoskojaure nordost om Kattuvuoma, i fyrvägskorsningen där leder går ut i alla väderstreck. Inte heller jag vet om eller hur den fungerar, men apparaten såg ny och fräsch ut. Jag utgick från att den ändå är tänkt för nödsituationer.

Ny bild!

Hälsn Pelle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.