Gissa position

Hej Niludde.....i vanliga fall är det den som gissar rätt på bilden, som får i "belöningen" att lägga upp en ny bild :)!
Men nu ligger din ute redan så...ska kolla kartan och se om jag kan komma på något.

ok sry..

Såg/läste inga regler, mitt fel.
Jag kan radera den utifall nån blir irriterad annars får ligga ute..

sry

Hej.

Jag tycker inte att du varken behöver radera eller be om ursäkt. Har den som löst frågan inte återkommit med en ny bild (efter själig tid - vad det nu är) sätter jag mitt hopp till att någon sätter fart på tråden igen.

En annan oskriven regel är att om det går trögt med gissandet att man ger ledtrådar, svåra i början men lättare eftersom. För närvarande sätter jag mitt hopp till just ledtrådar...

Mvh/Rickard

Hej.

Jag tycker inte att du varken behöver radera eller be om ursäkt. Har den som löst frågan inte återkommit med en ny bild (efter själig tid - vad det nu är) sätter jag mitt hopp till att någon sätter fart på tråden igen.

En annan oskriven regel är att om det går trögt med gissandet att man ger ledtrådar, svåra i början men lättare eftersom. För närvarande sätter jag mitt hopp till just ledtrådar...

Mvh/Rickard

OK..

Fotot är tagit grovt sett i ÖSÖ riktning.
Inte långt från denna plats (dagsmarsch) utspelades en tragedi 1951..

Kutjaure?

Hmmm, googlar man tragedi + fjällen + 1951 så framgår det att det skedde ett mord i Vaisaloukta det året.

Så jag slår till och gissar på att det är Kutjaure (eller Guvtjavrre som den nu heter) som vi ser framför oss på bilden...även om jag inte helt får ihop fjällen i bakgrunden med kartan.

/ Stefan

Hmmm, googlar man tragedi + fjällen + 1951 så framgår det att det skedde ett mord i Vaisaloukta det året.

Så jag slår till och gissar på att det är Kutjaure (eller Guvtjavrre som den nu heter) som vi ser framför oss på bilden...även om jag inte helt får ihop fjällen i bakgrunden med kartan.

/ Stefan

Googel kan vara ett fantastiskt verktyg.
Vaisaloukta, så långt allt rätt, ligger inte särskilt långt från fotomotivet. Självklart handlar det om marshtempo, vägval å inte minst före, men en dag borde räcka för att nå den lilla fjältoppen som jag tog fotot ifrån. En förutsättning är mkt god kunskap om de lokala isarna..

Tragedin som sådan är omtalad å jag har haft förmånen att skotra i området tillsammans med en fd polis som med inlevelse berättade hela historian. För några år sedan kom boken Fjälldesperadon som ligger på min "att läsa-lista"..

/Niklas

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Efter alla de här ledtrådarna så blev ju sökområdet lite mindre ... du måste vara på Littak strax nordväst om Ritsem.

Jag har traskat runt de där sjöarna på sommaren men aldrig varit ute på 'udden' i mitten, så det var inte någon vy som jag direkt kände igen.

Här kommer en ny bild att fundera över:

Bilagor

• en_bild_till.jpg
    en_bild_till.jpg
    52.3 KB · Visningar: 362
Vi är lååångt från Teusadalen även om den, i mitt tycke, är en av fjällvärldens vackraste dalar.

Nukeer vet (naturligtvis) var vi är, så hans ledtråd stämmer bra och får räcka för idag...

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.