Gissa position

avslutad210712

Gäst
Bild 8373:

Gissar på någon av jokkarna väster om Njunjes så Kårsåjåkka får bli min gissning. Inser att jag inte har något foto av just den jokken men alla jokkarna där ligger i djupa sänkor.
 
Ser ut som Ruonasgårsså i Tjuoldavágge. Helikoptrarna brukar väl gå i Njoatsosvagge? Åtminstone när jag gick där.

Ruonasgårsså stämmer bra!

Ang. exakt vart helikoptrarna går kanske beror på piloten, minst 2 av gångerna jag flugit mellan Kvikkjokk och Stalo gick turen i Tjuoldavágge.
 
Bild 8372
Det rekognoserades för att dra en led ungefär mitt i bilden, nu går den istället ungefär lika långt bakom min rygg.
 

avslutad210712

Gäst
Bild 8372:

Någon måste skjuta vilt igen *L*.

Du står uppe på Vardut (stavning....) och fotar i riktning nord-nordväst mot Kamajåkk och Kamajaure.

Har absolut ingen som helst aning om man funderade på att dra Kungsleden där men allt för att få lite ledtrådar.
 
Misstänker starkt att du står på Lulep Gierkav och tittar åt nordväst. Vi ser då Hállji och Áhkká -- Drottningen.
 
Det är rätt, jag står på Lulep Gierkav och vi ser nu bla Sluggá, Áhkká och Hállji.
Nuukeer och LRC har svarat rätt på de två senaste bilderna, hoppas att någon av er vill skicka in en ny fråga.

Ledtrådarna:
- Lulep Gierkav är en välbesökt liten topp nära Saltoluokta fjällstation.
- I fokus på första bilden går en färdväg från Suorva dammen till Guhkesvágge/Sarek, flitigt diskuterad och använd av en hel del personer.
- Det rekognoserades för att dra Kungsleden från Sjöfallsstugan till Bielavallda (Pielaslätten) mellan Alep Gierkav och Gasska Gierkav.
- Fjället Áhkká brukar omnämnas som fjällens Drottning.

Här är bilden utan beskärning.
 

Bilagor

  • P8020076.jpg
    P8020076.jpg
    44.7 KB · Visningar: 287
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.