Gissa position

Dávtájávrrie ligger strax norr om Ammarnäs utifall någon mer än jag var okunnig om detta.............eller finns det fler sjöar med det namnet?
 
Liknar ju Vindelälvsdalen strax ovanför Ammarnäs. Har ingen aning om var första bilden är ifrån men gissar på Kungsleden vid Juovvatjåhkka.

Calle
 
Besvärligt det här trots fina ledtrådar, men jag har ett förslag.

Din deltabild är tagen vid Bäverholmen (Adolfsström) i sydlig riktning. Vi ser då fjället Tjeäksá i fonden. Sen är det ju skoterförbud i nationalparken Pieljekaise (såvida man inte får köra på själva leden). I så fall kan du stå vid en sjö omedelbart söder om den norra parkgränsen, 1-2 km öster om stugan.
 
Inte heller den här sjön har något namn på fjällkartan, men dess läge är lätt att beskriva ändå..........
 

Bilagor

  • Fjällen 2014 002.jpg
    Fjällen 2014 002.jpg
    40 KB · Visningar: 384
Ingen gissning? Kanske i svåraste laget. Men om vi vidgar perspektivet något?
 

Bilagor

  • Fjällen 2014 002 (2).jpg
    Fjällen 2014 002 (2).jpg
    44.3 KB · Visningar: 351
Vild gissning. Kan det vara så att du står längre söderut efter Kungsleden jämfört med förra bildgåtan och fotograferar mot Pieljekaise?

Calle
 
Ruonektjåhkkå i fonden? Sjön är 636?

Visst är det Ruonektjåhkkå vi ser, och sjön är nästan rätt också. Du har bra koll på terrängen här uppe! Men jag tror den här "gropen" har varit med tidigare. Är det en glaciärnisch, tro?

Jag tältar längs leden vid den första lilla sjön man kommer till efter att ha passerat polcirkeln på vägen mellan Vuoggatjålme och Nasafjäll.

Nästa ledtråd skulle ha associerat till Archimedes sista ord..............
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.