Gissa position

Ingen gissning? Kanske i svåraste laget. Men om vi vidgar perspektivet något?

Bilagor

• Fjällen 2014 002 (2).jpg
    Fjällen 2014 002 (2).jpg
    44.3 KB · Visningar: 422
Vild gissning. Kan det vara så att du står längre söderut efter Kungsleden jämfört med förra bildgåtan och fotograferar mot Pieljekaise?

Calle

Ruonektjåhkkå i fonden? Sjön är 636?

Visst är det Ruonektjåhkkå vi ser, och sjön är nästan rätt också. Du har bra koll på terrängen här uppe! Men jag tror den här "gropen" har varit med tidigare. Är det en glaciärnisch, tro?

Jag tältar längs leden vid den första lilla sjön man kommer till efter att ha passerat polcirkeln på vägen mellan Vuoggatjålme och Nasafjäll.

Nästa ledtråd skulle ha associerat till Archimedes sista ord..............

Visst är det Ruonektjåhkkå vi ser, och sjön är nästan rätt också. Du har bra koll på terrängen här uppe! Men jag tror den här "gropen" har varit med tidigare. Är det en glaciärnisch, tro?
Tack! Arjeplogare (numera utflyttad) av födsel och ohejdad vana så nåt måste ju ha fastnat!
Jepp, gropen på Ruonek är en glaciärnisch.

Jag är bildlös och lämnar ordet fritt.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.