Gissa position

Nu tror jag åt det blev enkelt.
Jag är ganska säkert åt du star på bron över Staddajåhkå mellan samma stugan och Sårjasjaurestugan.
Henning

Gissade att forsarna var mer bekanta än vyn nedanför. Helt rätt Henning!
Jag lägger upp hela den obeskurna bilden där även Staddajåkkåstugorna skymtar.

Calle

Bilagor

• IMGF_150.jpg
    IMGF_150.jpg
    69.1 KB · Visningar: 396
Du kanske står på fjället Stibok med toppen 1244 i norra änden av Padjelanta och fotar västerut mot de norska fjällen. I så fall ser vi sjön Slahpejávrre där nere.

Gott Nytt År till alla bildgissare önskar Pelle

Helt korrekt Pelle. din tur med 2015s första gata.
Ingen ledtrådsbild behövs, men jag visar den jag tänkte på.

Gott Nytt År från Schweiz önskar Henning

Bilagor

• Ledtrad1214.jpg
    Ledtrad1214.jpg
    38.3 KB · Visningar: 353

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Helt rätt, Nuukeer, som vanligt. Men bilden kanske inte var så svår? Så här ser i alla fall hela motivet ut.

Bilagor

• Foto0007 (2).jpg
    Foto0007 (2).jpg
    30.6 KB · Visningar: 470
Bilden var nog inte så svår. Man kan ju till och med se det alpina Bårdde-massivet bakom.

En ovanligt karg och högbelägen fjällplatå.

Bilagor

• gåta.jpg
    gåta.jpg
    217.7 KB · Visningar: 458
Sätter några kronor på att du står uppe på Reaiddáčohkkas topplatå, i närheten av 1934. Vyn på den andra bilden visar då topparna norr om Šielmmávággi.

Kalle kan svaret. I den andra bilden klippte jag bort Čeakčačohkkas karakteristiska topp i hopp om att göra bilden lite svårare.

Jag funderade på att visa denna bild, som är en ungefär 180 graders vridning från första bilden - dock hade detta troligtvis varit ännu enklare.

Bilagor

• gåta3.jpg
    gåta3.jpg
    291.7 KB · Visningar: 432
Tjusga bilder, Nuukeer, i synnerhet den sista! Innebär det några svårigheter att ta sig upp på denna platå eller är det bara att knalla rakt upp från Unna Räita-stugan? Har en fundering på om det är görbart att (med full packning) knalla längs norra kanten på Unna Reaiddávággi, förbi sjön 1344 och ner igen innan vattendraget (eller åt andra hållet), vad tror du?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.