Gissa position

Det ser ju onekligen ut som Storsteinsfjellet. Exakt vart du står kan jag inte säga, kanske på någon fin kulle nordväst om leden mellan Unna Allakas och Abiskojaure? Eller så står du en bra bit österut, kanske i närheten av kungsleden? Har ingen karta framför mig så jag reserverar mig för eventuella riktningstabbar :)

Det här är ju minst sagt pinsamt. Jag vet inte vad fjället heter. Har ingen karta tillgänglig nu. Men om vi får till fotoplatsen kan ju kanske någon bedömma om driatic har rätt angående fjälltoppen?
Kan bara säga angående fotoplatsen att jag har dålig fantasi igen......
RN

Det här är ju minst sagt pinsamt. Jag vet inte vad fjället heter. Har ingen karta tillgänglig nu. Men om vi får till fotoplatsen kan ju kanske någon bedömma om driatic har rätt angående fjälltoppen?
Kan bara säga angående fotoplatsen att jag har dålig fantasi igen......
RN
Ett bra verktyg för att kolla vilka toppar som finns med på en bild är Google Earth. Man kangå ner i marknivå och titta från samma perspektiv som i bilden. Om man vill kan man även rita dit siktlinjer m.h.a. mätverktyget. Utan denna hjälp hade min insats i den här tråden varit betydligt blygsammare...

Jag skall kolla med Google Earth när jag får tag på en dator igen. Får be er försöka gissa på fotoplatsen.
Angående fotoplatsen: jag har både dålig fantasi igen och är lat...
Mvh RN

Eftersom du säger att du är lat gissar jag på att du tagit liften upp på Njullá och står någonstans däruppe och fotar. Riktningsmässigt känns det lite fel i mitt huvud, har dock aldrig varit däruppe, men fjället du fotar är ju knappt 1900 meter så det syns säkert därifrån.

Jo, det stämmer. Jag tog liften upp. Står på sydsluttningen av Slåttatjåkka. Någt högre än övre liftstationen, på ca 1000 metersnivån. Har varken karta eller dator idag heller. Om ingen annan får fram vilken topp det är får du gärna bidra med ny fråga.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Det är nog dags att slå fast att driatics gissning är helt korrekt när det gäller toppen. Så här ser det ut från en plats strax söder om Gárdenvárri.

Bilagor

• utsid20141003.jpg
    utsid20141003.jpg
    53.6 KB · Visningar: 406
Tackar för valideringen HansP.

Här har vi några karaktäristiska klippformationer, vilket är fjället?

Bilagor

• fjell.jpg
    fjell.jpg
    36.4 KB · Visningar: 378

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.