Gissa position

Jo, det stämmer. Jag tog liften upp. Står på sydsluttningen av Slåttatjåkka. Någt högre än övre liftstationen, på ca 1000 metersnivån. Har varken karta eller dator idag heller. Om ingen annan får fram vilken topp det är får du gärna bidra med ny fråga.

Det är nog dags att slå fast att driatics gissning är helt korrekt när det gäller toppen. Så här ser det ut från en plats strax söder om Gárdenvárri.

Bilagor

• utsid20141003.jpg
    utsid20141003.jpg
    53.6 KB · Visningar: 377

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tackar för valideringen HansP.

Här har vi några karaktäristiska klippformationer, vilket är fjället?

Bilagor

• fjell.jpg
    fjell.jpg
    36.4 KB · Visningar: 347
Inte det heller. Nu är vi för långt norr, men Calles gissning är närmast. En ledtråd är att jag klivit av en markerad led som nog har ett ganska litet antal vandrare per år.

Inte Liddubakti heller, för långt söderut. Riktningsmässigt så bör vi färdas sydöst (fågelvägen) från Vássecohkka för att stöta på detta fjäll. Fjället är enligt mig väldigt speciellt och har en speciell profil från leden jag avvikit från.

Ger det några gissningar till och bjuder sen på en till bild för att kanske underlätta.

Funderar på om sydvästbranten av Hoŋgá kan se ut på det viset...

Tillägg: Äh, hur kan jag ha missat att samma svar redan har inkommit... Långsam borde nog vara mitt mellannamn...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips