Gissa position

Inte det heller. Nu är vi för långt norr, men Calles gissning är närmast. En ledtråd är att jag klivit av en markerad led som nog har ett ganska litet antal vandrare per år.

Inte Liddubakti heller, för långt söderut. Riktningsmässigt så bör vi färdas sydöst (fågelvägen) från Vássecohkka för att stöta på detta fjäll. Fjället är enligt mig väldigt speciellt och har en speciell profil från leden jag avvikit från.

Ger det några gissningar till och bjuder sen på en till bild för att kanske underlätta.

Funderar på om sydvästbranten av Hoŋgá kan se ut på det viset...

Tillägg: Äh, hur kan jag ha missat att samma svar redan har inkommit... Långsam borde nog vara mitt mellannamn...

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Bra jobbat Nuuker! Från Alisvággi är Hongá en riktigt mäktig syn. När man sedan kommer upp på platån ser fjället inte fullt lika massivt ut, men jag tycker ändå att det sticker ut på något vis. Nästa bild!

Bilagor

• honga1.jpg
    honga1.jpg
    21.1 KB · Visningar: 512
  • honga2.jpg
    honga2.jpg
    33.5 KB · Visningar: 481
Bra jobbat Nuuker! Från Alisvággi är Hongá en riktigt mäktig syn. När man sedan kommer upp på platån ser fjället inte fullt lika massivt ut, men jag tycker ändå att det sticker ut på något vis. Nästa bild!

Det är något brantare än det närliggande, mer kända berget Šiellačohkka (som också är ett fint och karakteristiskt berg). Det är dock inte lika fristående, utan är ju omgivet av högre berg. Det måste dock vara en dramatisk vy från toppen!

Nån ska ju först att gissa fel så... gissar på att vi är i Lunndörrsfjällen, kanske på Gruvfjällets södra utlöpare.

/Peter

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.