Gissa position

Tackar! Japp, det finns det. Jag hade kanske inte läst på ordentligt, och jag träffade på en kille som tältade på samma plats i Gaskkasvaggi som antydde att man "skulle" använda den där smala kammen som bestigningsväg. När jag gick upp såg det också farligt brant ut att använda nordvästvägen, så jag fortsatte att knalla på längre upp i grytan mellan 1914 och 1730(?) i hopp om att det skulle vara enklare.
Jag tog dock den direkta vägen ner, vilket var klart enklare om än inte trivialt, pga. av att det nästan var brant som ett sva när man har kommit ner en bit. Då går man på väldigt lösa stenblock (vinkeln är ju ungefär som angle of repose, så att även stora block är redo att börja glida vid minsta beröring) och är granne med en rasränna, som inte lär ge mycket fäste pga. att berget är barskrapat där. När man kommer ner i grytan på 1500-nivån går man ut på rasrännan som där övergår i en lavinblocktunga. Det är ett tjockt lager med block, vars kant är ansträngande att ta sig ner från. Det är dock lätt att sedan ta sig ner i Gaskkasvaggi igen, då snöfält medger snabb förflyttning.

Intressant var att det såg ut att finnas ett hak på toppen 1730, och då jag såg spår upp på den toppen via den direkta vägen från Gaskkasvagge undrar jag hur det gick för denne bergsbestigare. Är haket lätt att ta sig över?

Måste berömma - bilden
attachment.php
var ju sjukligt snyggt. Vilket ljus och perfekt komposition !
Häng upp den på väggen..

Mvh / Johannes

Fantastiska bilder

Håller fullt med tidigare inlägg. Väldigt fina bilder! Fast på min karta är det en helt annan topp som heter Guobircohkka. ?

Senast ändrad:
Förvirrande!

Hittar nu i Tore Abrahamssons bok (Detta är Kebnekaise) att han anser att toppen av hävd har kallats just Kuopertjåkka/Guobircohkka, trots att kartan redan på den tid han skrev sin bok hade flyttat namnet till en annan topp/rygg. Den toppen kallar han för Sydtoppsryggen.
Daniel

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Nu har jag letat i minnet och känner absolut inte igen mig. Efter att ha granskat några områden fastnade jag för Rassjajavvrie med Juobmuobakttie i molnen.

Måste också instämma i hyllningskören till Nuukeers bilder. Får vibbar av Grundsten!

Calle

Hatten av...

...igen! Det är ju långt ifrån första gången som du tar en utav mina bilder långt tidigare än vad jag räknat med... Hade jag hunnit lägga ut nästa bild åt höger så hade det blivit betydligt enklare. Här kommer i alla fall ett fult ihopklistrat panorama över samma vy:

Bilagor

• fulpano_Rassjajavrrie_liten.jpg
    fulpano_Rassjajavrrie_liten.jpg
    61.7 KB · Visningar: 432
Det var ett väldigt letande innan jag hamnade i den här delen av fjällkedjan...

Ny gåta. Var är vi och på vilken höjd ligger sjön som skymtar i bilden?

Calle

Bilagor

• IMGF_135.jpg
    IMGF_135.jpg
    43.8 KB · Visningar: 429
Behövs en ledtråd kanske för att få fart på gissningarna. Jag har lämnat en lång led och tagit höjd och vände mig om och bedårades av utsikten där bl.a. detta utsnitt är med.

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.