Gissa position

Faktiskt inte heller Vaktposten, men det är inte omöjligt att man kan få en liknande vy om man går upp på kammen som vetter mot Unna Räita-stugan och sedan blickar mot högsta toppen. Jag tror dock att jag vill ha med klätterutrustning på en sådan utflykt. Denna topp är högre än Vaktposten och saknar toppröse.
 
Knivkammen tror jag nog att man också behöver klätterutrustning för. Detta tror jag efter att ha inspekterat mina foton på kammen. I alla fall ser det ut att finnas betydande svårigheter plus exponering. Knivkammen ligger närmare än föregående gissning men är inte det rätta svaret.
 
Japp, "Kuopertjåkko" eller Guobirčohkka med modern stavning. Toppen lär ha bestigits för första gången är 1937. Den där kamtraversen var riktigt vansklig i mina ögon, med svaklippor på ena sidan och ett lodrätt stup ner till glaciären på andra.

Från toppen bjuds man dock på riktigt fina vyer, speciellt när jag kom dit p.g.a. ljuset.

Några fler bilder; från det troligtvis luftigaste haket samt utsikten från toppen.
 

Bilagor

  • bildgåta8.jpg
    bildgåta8.jpg
    292.3 KB · Visningar: 452
  • bildgåta9.jpg
    bildgåta9.jpg
    289.9 KB · Visningar: 440
  • 14844405451_3a8f7e0130_z.jpg
    14844405451_3a8f7e0130_z.jpg
    258 KB · Visningar: 521
  • 14836200741_d28289bcdb_z.jpg
    14836200741_d28289bcdb_z.jpg
    127.5 KB · Visningar: 438
  • 14660754140_68ebd6660d_z.jpg
    14660754140_68ebd6660d_z.jpg
    283.1 KB · Visningar: 460
Väldigt fina bilder! Enligt kartan och vad man kan ana på en av dina bilder verkar det finnas en lättare väg upp till toppen (från västnordväst), stämmer det?

Ny bild:
 

Bilagor

  • 209_liten.jpg
    209_liten.jpg
    127.7 KB · Visningar: 430
Tackar! Japp, det finns det. Jag hade kanske inte läst på ordentligt, och jag träffade på en kille som tältade på samma plats i Gaskkasvaggi som antydde att man "skulle" använda den där smala kammen som bestigningsväg. När jag gick upp såg det också farligt brant ut att använda nordvästvägen, så jag fortsatte att knalla på längre upp i grytan mellan 1914 och 1730(?) i hopp om att det skulle vara enklare.
Jag tog dock den direkta vägen ner, vilket var klart enklare om än inte trivialt, pga. av att det nästan var brant som ett sva när man har kommit ner en bit. Då går man på väldigt lösa stenblock (vinkeln är ju ungefär som angle of repose, så att även stora block är redo att börja glida vid minsta beröring) och är granne med en rasränna, som inte lär ge mycket fäste pga. att berget är barskrapat där. När man kommer ner i grytan på 1500-nivån går man ut på rasrännan som där övergår i en lavinblocktunga. Det är ett tjockt lager med block, vars kant är ansträngande att ta sig ner från. Det är dock lätt att sedan ta sig ner i Gaskkasvaggi igen, då snöfält medger snabb förflyttning.

Intressant var att det såg ut att finnas ett hak på toppen 1730, och då jag såg spår upp på den toppen via den direkta vägen från Gaskkasvagge undrar jag hur det gick för denne bergsbestigare. Är haket lätt att ta sig över?
 
Fantastiska bilder

Håller fullt med tidigare inlägg. Väldigt fina bilder! Fast på min karta är det en helt annan topp som heter Guobircohkka. ?
 
Senast ändrad:
Förvirrande!

Hittar nu i Tore Abrahamssons bok (Detta är Kebnekaise) att han anser att toppen av hävd har kallats just Kuopertjåkka/Guobircohkka, trots att kartan redan på den tid han skrev sin bok hade flyttat namnet till en annan topp/rygg. Den toppen kallar han för Sydtoppsryggen.
Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.