Gissa position

Ökar bildytan lite...

Calle

Bilagor

• IMGF_136.jpg
    IMGF_136.jpg
    45.6 KB · Visningar: 407
Trodde gåtan skulle lösas rätt fort, men ack vad fel jag hade...
...ni får lite mer att titta på. Fortfarande gäller: var är vi och på vilken höjd ligger sjön som skymtar i bilden (den övre)?

Calle

Bilagor

• IMGF_137.jpg
    IMGF_137.jpg
    52 KB · Visningar: 348

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Nej, det är inte rätt. Om man vrider sig åt vänster ser man krönet av ett betydligt större vattenfall än det på #7753 (Jag var dock alldeles för feg för att lyckas få en vettig bild på det från den här vinkeln...):

Bilagor

• 267_liten.jpg
    267_liten.jpg
    239.4 KB · Visningar: 468
Vattenfallet som man knappt kan se på #7755 är ett ganska vanligt fotomotiv men från en väsentligt annorlunda vinkel. Tidigare gissning och sökt plats kan båda utan problem hinnas med på en normallång fjälltur.

Skulle det möjligen kunna vara det (någorlunda) berömda vattenfallet i jokken från Njuikkostakvággi, det med grottan? Då tittar första bilden in i den nämnda dalen.

Rätt!

Visst stod jag precis vid fallet från Njuikkostakvággi. För några fler bilder från samma dal och samma dagstur, bläddra tillbaka till #6668 (2013-10-07).

Men grottan missade jag, berätta gärna mer?

Här är alltså vattenfallet fotograferat från den vanliga vinkeln (från Kungsleden):163_beskuren_liten.jpg
Som jag tidigare skrivit, var Njuikkostakvággi med hyllan ovanför Visttásvággi en riktig pärla som rekommenderas varmt. Hade vädret varit lite bättre samt om det hade varit ljust lite längre så hade jag gjort ett försök att knalla upp på 1835. Vad man kunde se från hyllan borde det inte alls vara svårt.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.