Gissa position

En välbesökt topp, Saŋarčohkka har du varit på flera gånger = välbesökt !
Den lilla knölen Ážeknjunnji i bildens mitt och Máldahačohkkas brant till höger därom.

Och inte bara jag -- det är en populär utflykts- (och utsikts-) topp från Kaitumjaurestugorna. Det vi ser är alltså Kaitumdalens västliga fortsättning/ände. Här är utsikten åt andra hållet.

Wow, än finns det många platser kvar att besöka.
En som jag besökt är den här, var är vi?

/Hans

Bilagor

• utsidan201408.jpg
    utsidan201408.jpg
    160.3 KB · Visningar: 398
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nuukeers svar är helt korrekt, dalen kunde mycket väl ha hetat Bossosvággi, en av onödigt många namnlösa dalar.

/Hans

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det blev lite stiltje här, så jag slänger ut en fråga till,
vilket fjäll syns på denna bild?

/Hans

Bilagor

• utsid201407a.jpg
    utsid201407a.jpg
    164.1 KB · Visningar: 532
Visst är det väl Allak som tittar fram där bakom till höger? Då borde förgrunden kunna utgöras av ett klipparti på Boalnotjåhkkå-Gasskatjåhkkå.

Tillbaka på Boalnotjåhkkå. Visst är det rätt. Längs den här klippkanten norr om toppen 1083 är det lätt att gå upp mot toppen, om man kommer från Kutjaure-hållet.

/Hans

Tror att det är Tarradalen vi ser och följaktligen Bajelandaleden och i bildens bortre finns Norsk/svenska gränsen.

///Claes

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.