Gissa position

En välbesökt topp, Saŋarčohkka har du varit på flera gånger = välbesökt !
Den lilla knölen Ážeknjunnji i bildens mitt och Máldahačohkkas brant till höger därom.

Och inte bara jag -- det är en populär utflykts- (och utsikts-) topp från Kaitumjaurestugorna. Det vi ser är alltså Kaitumdalens västliga fortsättning/ände. Här är utsikten åt andra hållet.

Wow, än finns det många platser kvar att besöka.
En som jag besökt är den här, var är vi?

/Hans

Bilagor

• utsidan201408.jpg
    utsidan201408.jpg
    160.3 KB · Visningar: 383
Nuukeers svar är helt korrekt, dalen kunde mycket väl ha hetat Bossosvággi, en av onödigt många namnlösa dalar.

/Hans

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Det blev lite stiltje här, så jag slänger ut en fråga till,
vilket fjäll syns på denna bild?

/Hans

Bilagor

• utsid201407a.jpg
    utsid201407a.jpg
    164.1 KB · Visningar: 514
Visst är det väl Allak som tittar fram där bakom till höger? Då borde förgrunden kunna utgöras av ett klipparti på Boalnotjåhkkå-Gasskatjåhkkå.

Tillbaka på Boalnotjåhkkå. Visst är det rätt. Längs den här klippkanten norr om toppen 1083 är det lätt att gå upp mot toppen, om man kommer från Kutjaure-hållet.

/Hans

Tror att det är Tarradalen vi ser och följaktligen Bajelandaleden och i bildens bortre finns Norsk/svenska gränsen.

///Claes

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.