Gissa position

En välbesökt topp, Saŋarčohkka har du varit på flera gånger = välbesökt !
Den lilla knölen Ážeknjunnji i bildens mitt och Máldahačohkkas brant till höger därom.

Och inte bara jag -- det är en populär utflykts- (och utsikts-) topp från Kaitumjaurestugorna. Det vi ser är alltså Kaitumdalens västliga fortsättning/ände. Här är utsikten åt andra hållet.

Wow, än finns det många platser kvar att besöka.
En som jag besökt är den här, var är vi?

/Hans

Bilagor

• utsidan201408.jpg
    utsidan201408.jpg
    160.3 KB · Visningar: 393
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Nuukeers svar är helt korrekt, dalen kunde mycket väl ha hetat Bossosvággi, en av onödigt många namnlösa dalar.

/Hans

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Det blev lite stiltje här, så jag slänger ut en fråga till,
vilket fjäll syns på denna bild?

/Hans

Bilagor

• utsid201407a.jpg
    utsid201407a.jpg
    164.1 KB · Visningar: 526
Visst är det väl Allak som tittar fram där bakom till höger? Då borde förgrunden kunna utgöras av ett klipparti på Boalnotjåhkkå-Gasskatjåhkkå.

Tillbaka på Boalnotjåhkkå. Visst är det rätt. Längs den här klippkanten norr om toppen 1083 är det lätt att gå upp mot toppen, om man kommer från Kutjaure-hållet.

/Hans

Tror att det är Tarradalen vi ser och följaktligen Bajelandaleden och i bildens bortre finns Norsk/svenska gränsen.

///Claes

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.