Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tur att jag hann gissa rätt, den sista ledtråden hade jag inte klarat
Mycket vatten i en bild brukar betyda att man hittar konturer eller t.o.m. har egna bilder som som kan ge svar. Men den här var svår, jag missade lite i proportionerna i början och tolkade sjöarna som mycket större än de är.
Bara därför kommer en bildgåta med mycket vatten...
Nä, den var kanske svår men jag hade en bild tagen lite åt höger från sista bilden i beredskap också (som visar Alájávrre) som nog hade varit enklare.
När det gäller din nya gissningsbild verkar det vara extremt högvatten. Hoppas att du stod säkert på en bro! Har dock inte en susning om var vi kan vara och vågar mig nog inte på någon gissning just nu heller (Måste övervinna suget att plocka fram fjällkartor och gå och lägga mig istället, Go'natt...).
Det hade gått en ispropp i utloppet ur Salajekna och det var fantastiskt vilket flöde det var. I övre delen kom det också stora isblock som rullade med vattenmassorna tills de krossades mot stenar längre ned. Dagen efter hade vattennivån börjat sjunka, men inte ännu till den nivå som visas på din bild. Bifogar en bild taget en bit uppströms, en bra bit ut från deltat i Pieskehaure var det brunt av slamvattnet. Det var kul och intressant att få uppleva något dylikt.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer