Gissa position

Har inte sett Blåfjället från den vinkeln själv så jag var väldigt tveksam innan pusselbitarna föll på plats.

Ny "bergknabb" att gissa på.

Calle

Bilagor

• IMGF_103.jpg
    IMGF_103.jpg
    21.8 KB · Visningar: 368
...
"Bergknabben" är Blåfjället (även koppling till reklamjingeln)
...
Ha! Jag var direkt inne på Blåfjället efter den första ledtråden (nåja, efter att ha uteslutit Himmelsbjerget...) men fick (och får) inte riktigt ihop topografin på bilden med kartan (tycker att Synder-storådörrfjället borde framträda mer tydligt i bilden...). Har jag förstått det rätt att positionen är ungefär nedanför Rensnävet?

Vad gäller Calles bild har jag inte en susning men skjuter rätt ut i luften för att få igång gissandet: Nuortap Rissávárre någonstans nere ifrån Miellädnodalen.

Ännu en svår bild! Förutom den angivna höjden är den enda information jag kan få ut att videbältet tycks vara omfattande. Inte mycket att gå på således. Jag tror vi måste gå systematiskt tillväga. Vi är väl ändå i Lappland?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Vi är väl inte så högt över trädgränsen, gissar jag. Och det verkar vara en hel del torvlager runt sjön, och även ute i vattnet. Känns för mig som södra Lappland. Är vi kanske i Västerbottens län?

Vi är väl inte så högt över trädgränsen, gissar jag. Och det verkar vara en hel del torvlager runt sjön, och även ute i vattnet. Känns för mig som södra Lappland. Är vi kanske i Västerbottens län?

Det är Norrbottens län och det är en bra bit till närmaste träd. Jag stod på en led när jag tog bilden.

Calle

Bildgåtan var svårare än jag räknat med. Lägger till en vy åt höger sett från förra bilden.

Calle

Bilagor

• IMGF_106.jpg
    IMGF_106.jpg
    66 KB · Visningar: 446
Ledtrådarna borde räcka till bra, och med den senaste bilden borde det vara enkelt. Ändå är jag tveksam, men föreslår att du står på leden någon km nordost om Staddajåkk. I så fall ser vi tvärs över sjön Gáhpeslouppal fjället Gáhpesoaivve.

Rätt

Ledtrådarna borde räcka till bra, och med den senaste bilden borde det vara enkelt. Ändå är jag tveksam, men föreslår att du står på leden någon km nordost om Staddajåkk. I så fall ser vi tvärs över sjön Gáhpeslouppal fjället Gáhpesoaivve.

Där satt den! Helt rätt svar.
Angående videbältet finns det mycket riktigt lite videsnår i det här området, men i omgivningarna som helhet är det sparsamt med vide.

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.